top of page

Media Sosial Sebagai Platform Penginjilan Terkini



1 Tawarikh 16:24

Ceritakanlah kemuliaan-Nya di antara bangsa-bangsa dan segala perbuatan-Nya yang ajaib antara segala suku bangsa.


Pada awal abad ke-21, dunia telah diperkenalkan dengan kewujudan media sosial sebagai anak dalam perkembangan teknologi dan maklumat komunikasi (TMK). Sehingga kini, terdapat beribu aplikasi media sosial yang digunakan oleh penduduk dunia termasuklah kita sebagai orang yang percaya. Aplikasi seperti Whatsapp, Instagram, Telegram, TikTok, Twitter, Google Meet, YouTube & Facebook adalah antara aplikasi yang popular dalam kalangan penduduk di serata dunia. Tujuan utama media sosial ini adalah berperanan sebagai medium yang menghubungkan pengguna-pengguna di seluruh dunia secara dalam talian tanpa bersemuka. Ada yang menggunakannya dalam tujuan perniagaan, penghebohan maklumat, promosi, perkerjaan, urusan pentadbiran, hobi dan urusan peribadi. Namun, dalam konteks penginjilan, adakah kita boleh menggunakan media sosial sebagai tempat memberitakan kebaikan Tuhan?


Jawapannya, semestinya YA! Kita sebagai para duta Kristus di dunia ini perlu senantiasa menyesuaikan diri dengan perkembangan era yang kian pesat ini. Pada waktu sekarang, penginjilan dan pelayanan secara dalam talian banyak dilakukan kerana perkara ini lebih efektif dan efisien. Contohnya, pertemuan doa gereja lokal secara dalam talian, perkongsian motivasi rohani dalam bentuk rakaman, nyanyian lagu rohani, pengumuman aktiviti dan acara rohani dan gereja lokal. Perkara ini dapat menjadi berkat kepada para pengguna media sosial tanpa mengira latar belakangnya, baik agama, kaum, jantina dan batas umur. Kita sebagai anak Tuhan yang hidup di zaman ’mellennium’ ini harus bergerak seiring dengan perkembangan TMK seperti media sosial. Dengan adanya media sosial, dorongan dan peneguhan dan diberikan kepada keluarga, sahabat, kenalan, komuniti bahkan kepada orang yang kita tidak kenal sekalipun, perkara ini tetap dalam menjadi berkat tanpa adanya keberadaan secara fizikal. Tidak ada yang mustahil bagi orang yang percaya terhadap cara Tuhan bekerja! Semuanya unik dan mengikut trend terkini. Kini, media sosial juga dapat digunakan oleh kita bagi memberkati dan diberkati.


RENUNGAN

Adakah kita sudah peka terhadap perkembangan media sosial dan apa yang boleh menjadi berkat melaluinya? Mulakan dan ambil tindakan anda sekarang, gunakan secara optimum penggunaan media sosial dalam menyatakan kemuliaan Tuhan dari segi perhubungan dan penginjilan. Namun, gunakannya dengan cara yang betul dan bersikap rasional. Jangan takut, jangan gentar, inilah saatnya umat Kristus menjadi berkat secara digital!


BAHAN DOA

1. Berdoa agar diberikan hikmat pengetahuan dan sikap ingin belajar dalam menjadi berkat bagi orang di sekeliling melalui media sosial yang kita gunakan dalam aktivit harian.

2. Berdoa agar gereja lokal mula sedar dan mengambil langkah dalam menggunakan media sosial dengan sebaiknya sebagai medium perhubungan dan pelayanan gereja.

3. Berdoa agar campur tangan Tuhan tetap teguh bersama dan melindungi segala pelayanan dan penginjilan yang dikerjakan oleh para hamba Tuhan di seluruh pelosok dunia secara dalam talian.

4. Berdoa agar segala roh kejahatan yang berlegar dipatahkan dan dihancurkan dalam nama Tuhan Yesus, dan roh-roh ini tidak mempunyai hak dalam menguasai perkembangan media sosial sebagai tempat penginjilan dan sumber berkat bagi orang-orang percaya.


Noel

bottom of page