top of page

Berehat



Marilah ke sisi-Ku, wahai semua yang jerih lelah dan memikul beban berat; Aku akan memberimu kelegaan.

Ambillah kuk daripada-Ku dan terimalah ajaran-Ku, kerana Aku ini lemah lembut dan rendah hati, maka jiwamu akan tenang.

Sebab kuk-Ku serba mudah, dan beban-Ku pun ringan.

Matius 11:28-30


Ambil masa untuk berdiam diri dan ketahui bahawa Dia adalah Tuhan. Mintalah Tuhan untuk membantu anda mempercayai Yesus untuk kelegaan yang nyata dan kekal. Bersyukurlah atas karunia Yesus yang rela memikul beban anda dan menawarkan kelegaan yang tidak dapat diberikan oleh dunia ini.


Ketika kita merasa letih dan terbebani dengan berbagai tuntutan, kerisauan, dan beban hidup, Yesus mengajak kita untuk datang kepada-Nya. Dia menawarkan kelegaan sejati yang boleh didapati dalam hubungan percaya dengan-Nya. Di dalam Dia, kita dapat menemukan kedamaian, kesembuhan, dan keselesaan yang tidak tergantikan.


Tuhan kita adalah Bapa yang pengasih dan penyayang. Apabila kita mengalami keletihan dan kebimbangan, kita boleh bergantung sepenuhnya kepada-Nya. Kita boleh meminta Dia untuk membantu kita melepaskan semua beban kita kepada Yesus, yang bersedia untuk memikulnya untuk kita. Di dalam kasih dan kekuatan-Nya, kita mendapati kelegaan sejati dan kehidupan yang memuaskan.


Doa:

Ya Tuhan, saya bersyukur kepada-Mu atas panggilan-Mu untuk datang kepada-Mu dan mendapat ketenangan dalam Yesus Kristus. Bantulah saya untuk bergantung sepenuhnya kepada-Mu dan melepaskan segala kerisauan dan beban saya. Terima kasih atas kasih sayang-Mu yang tidak terhingga yang memberikan saya kelegaan yang tidak dapat diberikan oleh dunia ini.


Saya berserah kepada-Mu ya Allah, dan memohon kepada-Mu agar diberikan ketenangan dan rehat yang saya perlukan. Ajar saya untuk hidup dalam hubungan yang dekat dengan-Mu, dan biarlah hati saya percayalah bahawa Engkaulah sumber kekuatan dan kelegaan yang sebenar. Di dalam-Mu, saya temui pemulihan dan kehidupan yang bermakna.


Saya berdoa semua ini dalam nama Yesus, yang memanggil saya untuk mendapat ketenangan dalam Dia. Amin.


Comments


bottom of page