top of page

Apa Itu Kemurungan?



Pada zaman sekarang, salah satu isu utama yang dihadapi oleh dunia hari ini ialah isu kesihatan mental. Lebih-lebih lagi dalam kalangan anak muda zaman sekarang. Salah satu isu kesihatan mental utama yang dihadapi oleh golongan muda akibat wabak/pandemik ialah kemurungan.


Apakah Kemurungan?


Terdapat perbezaan besar antara perasaan "Tekanan" dan melalui "Kemurungan". Di sini adalah perbezaan antara keduanya;


Rasa Tertekan


Manusia dicipta untuk merasa dan bertindak balas secara emosi. Kegembiraan, kesedihan, kesedihan, kemarahan, empati dan orang lain adalah semata-mata hasil daripada tindak balas kita terhadap perasaan kita secara emosi. Ia adalah sesuatu yang semulajadi bagi kita kerana kita dicipta mengikut imej Tuhan sendiri. Di dalam keseluruhan Alkitab, Tuhan memaparkan emosi-Nya secara terbuka. Walau bagaimanapun, "Rasa Tertekan" bukanlah salah satu daripada ciri ciri emosi Tuhan tetapi adalah gabungan kesedihan, keputusasaan, tekanan dan kebimbangan. Ia adalah benar-benar normal bagi setiap manusia untuk melalui perasaan kemurungan ini dalam berbeza musim dalam hidup kita.


Kemurungan


Definisi kemurungan ialah perasaan putus asa atau kemurungan yang teruk. Anda tidak hanya merasa putus asa. Anda berasa seperti semua orang dan semua orang di sekeliling anda telah meninggalkan anda atau mereka yang berada di sekeliling anda tidak memahami anda dan anda kini terperangkap dalam lubang gelap yang tidak berkesudahan perlahan-lahan menutup di sekeliling anda. Nampaknya tiada apa yang membantu anda dan dalam kebanyakan kes orang yang sedang mengalami kemurungan menangis tanpa sebab, menyakiti diri mereka sendiri dan tidak mencari sebab untuk melakukan apa apa kecuali tinggal di atas katil atau di dalam bilik mereka sepanjang hari dan malam.


Terdapat dua tahap keadaan klinikal kemurungan di mana sebenarnya terdapat ketidakseimbangan kimia yang kadang-kadang mencetuskan emosi kita untuk berada dalam keadaan tertekan itu. 1 dalam 15 orang dewasa muda (dari

umur 15-25) mengalami atau melalui ketidakseimbangan kimia ini. Satu lagi sebab untuk ini

ketidakseimbangan hormon boleh dicetuskan apabila badan kita melalui akil baligh.


Terdapat juga dua jenis kemurungan


1) Gangguan Kemurungan Berulang


○ Episod kemurungan berulang. Dalam keadaan mood tertekan yang berterusan. nampak kehilangan minat dan keseronokan serta mengalami pengurangan tenaga yang memimpin untuk mengurangkan aktiviti selama sekurang-kurangnya dua minggu.

○ Simptom kebimbangan, tidur terganggu dan hilang selera makan dan mungkin mempunyai perasaan rasa bersalah atau rendah diri.


2) Gangguan Afektif Bipolar


○ Terdiri daripada kedua-dua episod manik (gila) dan kemurungan yang dipisahkan oleh tempoh mood yang normal.

○ Episod manik (gila) melibatkan mood yang tinggi atau mudah meragam, tekanan pertuturan, perasaan harga diri yang melambung dan penurunan keperluan untuk tidur.


Apa yang Alkitab katakan?


Di dalam Alkitab, tidak ada di sebut mengenai “Kemurungan” secara langsung tetapi banyak watak di dalam Alkitab yang mengalami apa yang kelihatan seperti kemurungan dan perasaan tertekan.


Sebagai contoh, seluruh kitab Ratapan adalah ungkapan puitis orang Yahudi yang mendalam dan kemurungan tanpa segan silu selepas kejatuhan Yerusalem.


Dalam 1 Raja-raja 21:27, Ahab telah gagal melakukan apa yang Tuhan perintahkan kepadanya dan akibatnya dia berjalan-jalan dengan pakaian berkabung dan dalam keadaan tertekan.


Dalam Bilangan 11:14-15, kita dapati bahawa Musa juga melalui beberapa saat yang tertekan dan gelap malah meminta Tuhan untuk mengambil nyawanya.


Nabi Yeremia mengalami penolakan, ejekan, kemiskinan dan dipukul dan kesunyian yang mendalam. Pada satu titik terendahnya dia mengutuk hari dia dilahirkan. (Yeremia 20:14)


Terdapat banyak lagi watak dalam Alkitab yang melalui keadaan kemurungan tetapi saya mau membawa perhatian kita kepada satu watak iaitu Daud.


Kebanyakan Mazmur ditulis olehnya dan juga kebanyakan mazmur itu ditulis sewaktu titik yang sangat rendah dalam hidupnya. Kita ambil contoh Mazmur 143:


“1 Dengarlah doaku, ya Tuhan, dengarlah permohonanku; jawablah dengan kesetiaan-Mu dan dengan perbenaran-Mu.


2 Janganlah jalankan penghakiman ke atas hamba-Mu, kerana dalam pandangan-Mu tiada makhluk hidup yang benar.


3Kerana musuh telah menganiaya jiwaku, dia telah menindasku ke tanah; dia telah membuat aku tinggal dalam kegelapan seperti orang yang sudah lama mati.


4 Oleh itu, rohku tertekan di dalamku; hatiku gundah di dalamku.


5 Aku mengenang zaman silam; aku merenungkan semua perbuatan-Mu, aku memikirkan segala hasil kerja tangan-Mu.


6 Aku menadahkan tanganku kepada-Mu; jiwaku merindui-Mu seperti tanah yang dahaga. Sela


7 Jawablah segera, ya Tuhan; rohku layu. Janganlah sembunyikan wajah-Mu daripadaku, takut nanti aku menjadi seperti mereka yang masuk ke dalam jurang.


8 Perdengarkanlah kasih setia-Mu kepadaku pada waktu pagi, kerana kepada-Mu kusandarkan kepercayaanku. Beritahulah aku jalan yang harus kuambil, kerana aku mengangkatkan jiwaku kepada-Mu.


9 Lepaskanlah aku, ya Tuhan, daripada musuhku, kepada-Mu aku berlindung.


10 Ajarlah aku melakukan kehendak-Mu, kerana Engkaulah Allahku; biarlah Roh baik-Mu membimbing aku di alam ketulusan.


11 Pulihkanlah aku, ya Tuhan, demi nama-Mu; demi perbenaran-Mu, bawalah jiwaku keluar daripada kesusahan.


12 Dengan kasih setia-Mu, tumbangkanlah musuhku; dan musnahkanlah kesemua mereka yang menyakiti jiwaku, kerana aku hamba-Mu.”

‭‭

Dari ayat 1 - 7, dia tidak menafikan perasaannya. Betapa rendahnya dan putus asa

adalah keadaan dan perasaannya, bahkan dia merasa diabaikan dan keseorangan. Tetapi dari ayat 8 - 12 dia mengisytiharkan dan berdoa bahawa Tuhan mengeluarkan Dia dari keadaan ini.


Itulah yang boleh kita pelajari daripada para Pemazmur dalam menangani saat-saat terburuk kita. Tiada salahnya membawa pergumulan kita kepada Tuhan. Ini dipanggil Ratapan. Walaupun dalam keadaan kemurungan tetapi ketahuilah bahawa apabila kita meresponi dengan pujian Dia akan membawa kita keluar dari detik-detik paling gelap dalam hidup kita.


Jadi apa yang sepatutnya respon kita?


Jadi apa yang boleh kita lakukan jika kita mengalami ciri-ciri kemurungan atau mungkin kita sedang mempamerkan beberapa gejala kemurungan? Pertama sekali, JANGAN PERNAH MENDIAGNOSIS DIRI SENDIRI ATAU ORANG LAIN. Tidak ada risiko yang lebih besar daripada cuba mendiagnosis sama ada diri sendiri atau rakan anda sendiri. Jika anda sendiri mengalami ini, pergi dan dapatkan bantuan. Bercakap dengan kawan rapat tentang apa yang anda alami. Sudah tentu ada kaunselor profesional di luar sana tempa anda boleh bercakap dan mereka pasti akan dapat membantu anda menentukan dan membezakan

jika anda mengalami kemurungan atau tidak.


Jika anda mempunyai rakan yang mengalami detik-detik seperti ini, cuba libatkan mereka dalam perbualan dan tanya sama ada mereka dapat menerangkan apa yang mereka rasa atau alami. Galakkan mereka untuk pergi dan mendapatkan kaunselor profesional dan terlatih untuk membantu mereka.


Sudah tentu, anda perlu dorong mereka dengan Firman Tuhan dan doa anda. Beritahu mereka bahawa mereka tidak bersendirian dalam perjalanan ini. Sentiasa ada bantuan yang tersedia. Terdapat banyak yang ayat Alkitab yang menaikkan semangat dan menggalakkan yang boleh diucapkan ke atas mereka atau bahkan ke atas diri anda dalam doa anda. Ulangan 31:8, Mazmur 42:1-3, Mazmur 32:10, Mazmur 42:11, 1 Petrus 5:6-7, Roma 8:38-39 dan ada yang lain lain lagi.


Harapan saya agar artikel ini dapat membantu anda. Saya percaya bahawa kemunculan pemahaman kita tentang kesihatan mental pada zaman ini adalah sesuatu perkara yang baik. Ini mengingatkan kita tentang ketergantungan kita kepada kekuatan Tuhan dan anugerah-Nya sangat penting untuk kita kekal di dalam Dia.


Tuhan memberkati. Oleh Pr Terry Yeow


bottom of page