top of page

Beberapa Langkah Lagi



'Tuhan ALLAH... setiap pagi Ia mempertahankan pendengaran-ku untuk mendengar seperti seorang murid' (Yesaya 50:1-11, ay.4)
('The Sovereign LORD... wakens me morning by morning, wakens my ear to listen like being instructed' (v4)

Renungan:


Kita gunakan satu hari lagi untuk mempertimbangkan beberapa langkah yang tinggal untuk mengembangkan hidup doa ini. Kelima, masa yang paling baik untuk berdoa, ialah pagi - jika semua boleh. Saya katakan 'jika semua boleh', karena ada orang merasa susah untuk mengambil masa pagi, umpamanya, karena menyediakan anak-anak ke Sekolah. Tetapi pada amnya, masa yang paling baik untuk berdoa pada permulaan hari, karena ia melihat ke hadapan. Selepas masa berdoa di Taman Gethsemane, Yesus berkata, 'Bangkit, mari kita pergi (Mat. 26:46) - pergi untuk menghadap semua yang dihadapan-Nya. Masa doa kita juga boleh berahkir dengan 'Bangkit Dan marilah kita pergi!' - pergi menemukan apa-apa di mana-mana.


Keenam, kita pikiran kita melayang-layang masa doa kita jangan risau. Banyak orang bergumul dengan masalah ini, pikiran melayang masa berdoa. Berdoa untuk perkara yang menyebabkan pikiran yang melayang. Jika ia masih ada jangan terlalu susah pikirnya.


Ketujuh, seperti yang saya katakan sebelum ini, baik sedar kepada fakta yang kamu tidak mau doa untuk-nya. Mungkin ada perkara dalam hidup-mu, kamu tidak mau fokus atas nya. Pemazmur, berkata, 'Sesungguh-nya, Engkau berkenan akan kebenaran dalam batin' (Mazmur 51:6) Jika kamu sangkah bahwa ada sesuatu kamu tidak mau doakan, nyatakan di dalam hadirat Allah.


Ahkirnya, kurangkan doa bagi perkara-perkara Dan lebih untuk mendalamkan hubungan dengan Allah. Ini bukan be-erti kamu tidak perlu doakan perkara-perkara, tetapi semua orang kudus (saints) masa lampau beritahu kita bahwa semakin dalam akar kita ke dalam Allah semakin kita beban, bukan untuk mendapat perkara-perkara penting, tetapi supaya lebih dekat kepada-Nya.


Ayat-ayat rujukan:

Keluaran 33:15-17;

1 Yohanes 14:6-14


Doa:

(Prayer):


Bapa Syurgawi, selidikilah aku, Dan lihat jika ada dosa yang tersembunyi di dalam aku - tentang perkara-perkara yang saya tidak mau doakan. Tolonglah saya untuk membawanya ke dalam terang. Karena hanya dalam terang - Mu saya akan melihat terang. Dalam nama Yesus.


Amin

Rev Gerawat

Comentários


bottom of page