top of page

Dua Detik Hati Doa



'Dia menetapkan dua belas orang untuk menyertai Dia Dan untuk di utusNya memberitakan Injil' (Markus 3:13-19, ay.14)
('He appointed twelve that they might be with him and that he might send them out to preach', v14)

Renungan:


Penulis-penulis subjek doa berkata bahawa doa mempunyai banyak segi (aspects) yang berbeza, tetapi saya setuju dengan Dr. E. Stanley Jones yang mengakui bahwa sebenarnya hanya ada dua aspek saja: 'Dua detik hati doa'(the two heartbeats of prayer). Perhubungan (communion) Dan pengutusan (commission). Semua yang telah dikatakan tentang doa iahlah di hubung kait dengan salah satu ke dua aspek ini. Ke dua ini adalah ke dua detik hati doa (the two heartbeats of prayer). Sepertinya jantung mempunyai dua pum (two pumps) untuk bergerak untuk mengelak kematian, demikinlah dengan doa. Pada hari ini kita fokus atas perhubungan (communion) Dan besok atas pengutusan (commission).


Banyak tahun dulu, sedang saya berada di Malaysia, saya melihat beberapa orang menyurek getah dari satu kebun getah yang kecil dari pokok yang masih kecil. Mereka taruh cawan di pokok getah Dan menunggu cawan-cawan di penuhi sebelum pindah ke pokok yang lain. Sekarang ada cara yang lebih pantas, tetapi sedang saya lihat, saya ingat tentang doa. Karena apabila kita berdoa kita tekan cawan-cawan kita kepada Allah Dan mengambil kehidupan daripada-Nya. Kuasa Dan penembusan. Setiap hari saya suka beri luka-luka tetapi saya tidak buat begitu. Karena sesuatu, maka cawan tinggal kosong.


Dalam pembacaan di depan kita hari ini kita baca bahwa Yesus memilih dua belas murid supaya, pertama mereka bersama-sama dengan Dia Dan keedua, mereka Dia utuskan untuk memberitakan Dan beroleh kuasa atas roh-roh jahat.

Perhatikan bahwa perkara pertama, mereka bersama dengan Dia, mereka tingal tetap, baru yang lain akan jadi.


Jika kita mengabaikan perhubungan (communion) Dan pengutusan(commission) akan jadi susah.


Bila saya jadi Kristian pada umur 16 tahun, bapa saya tulis dalam Alkitab saya: 'Bilek doa yang kosong, hati kosong, tangan kosong. Inilah perkataan saya tidak lupa.


Ayat-ayat rujukan:


Matius 6:5-14


Doa:

(Prayer):


Tuhan Yesus, Engkau yang menunjukkan dengan teladan-Mu kepada pengikut-pengikut-Mu bagaimana berhubungan dengan sumbar kuasa melalui doa, Tuhan tolonglah kami hendak untuk berhubung dengan sumbar kuasa yang sama Dan jadi saluran kepada orang lain.


Amin

Rev Gerawat

Comentários


bottom of page