top of page

Pimpinan Yang Berterusan




'Tetapi bangunlah Dan pergilah ke dalam kota, di sana akan di katakan kepada mu, apa yang harus kauperbuat.' (KPR 9: 1-19, ay.6)
('Now get up and go into the city, and you will be told what must do', v6)

Renungan:


Menyusuli daripada yang kita kata kemarin, bila melihat sekarang kepada aspek doa yang kedua, Pengutusan (Commission). Dalam pembacaan hari ini kita melihat Paulus dari Tarsus bertemu dengan Kristus yang hidup. Dalam jawapan kepada pertanyaan 'siapahkah Engkau, Tuhan?' (ayat 6) Yesus menjawap, engkau akan diberitahu apa yang engkau mesti buat! Pertemuan yang pertama dengan Yesus di jalan Damascus mungkin hanya beberapa saat saja, tetapi dia di beritahu apa yang dia harus buat sesuatu. Jelas sekali bahwa dia teruskan perhubungan nya dengan Allah, Dan pengutusan nya did nyatakan kepada Ananias Dan juga kepada Saul (ayat 11-16) - perhubungan (communion) disusuli dengan pengutusan (commission). Perhubungan selalu di susuli dengan perasaan pengutusan, karena Allah mau kita bukan hanya bersama dengan Dia tetapi juga bersama dengan orang lain. Kita di selamat untuk melayani, Dan kesuali kita melayani orang lain kita akan mementingkan diri senderi (self-centred) Dan hanya memikirkan diri sendiri saja. Banyak orang Kristian merasa puas hati terlibat dengan kehidupan mereka dalam Gereja pada hari Ahad Dan mungkin terlibat dalam persekutuan doa di rumah setiap minggu. Tetapi di antara dua perkara ini persekutuan Dan menyembah ada ruang yang jauh jika sedikit atau tidak persekutuan (communion) dengan Allah. Jika kita mau tahu apa yang Allah ingin bagi kita, kita harus bersekutu dengan Dia terus-menerus. Dia mau terlibat dalam semua yang berkenan dengan kita - memimpin, mendorong Dan menggerakkan.


Mereka yang tiada rasa pimpinan dalam hidup mereka kehilangan sesuatu yang sangat penting.


Perhubungan hari ini berbiza dari yang kemarin, tetapi bagaimana kita bahwa jika kita tidak ada dalam persekutuan dengan Dia? Jika kita tidak dipimpin oleh Allah mungkin ada sesuatu yang memimpin kita - mungkin keinginan kita untuk dipimpin sendiri, diurus sendiri Dan dirosak sendiri, karena kita tidak baik Dan tidak mengenal yang baik untuk memimpin hidup kita.

Ayat-ayat rujukan:


KPR. 10:30-33;

11: 4-17


Doa:

(Prayer):


Allah Bapa, tolong saya menjadi seorang yang di pimpin - seorang yang mengikuti petunjukkan-Mu , bukan kadang - kadang tetapi terus-menerus. Biarlah saya sedar akan jamahan-Mu atas hidup saya Dan pergi ke mana Engau kehendak aku pergi. Dalam nama Yesus.


Amin

Rev Gerawat

Comments


bottom of page