top of page

PKP - Penyaliban dan Kebangkitan Yesus

Siri minggu pertama: Bertemu Kristus Melalui Kisah Paskah

Hari 6: PKP- Penyaliban dan Kebangkitan Yesus (Crucifixionand Resurrection of Jesus)


Penyaliban [Baca Matius 27:33-37]:

Kini tiba masanya untuk pertembungan antara kebaikan dan kejahatan, syurga dan neraka. Penyaliban Yesus adalah detik yang paling mengerikan dalam sejarah manusia, dan satu-satunya harapan manusia. Itulah sebabnya kita memanggil hari Jumaat sebelum Paskah, Jumaat Agung. Kita tahu tentang tujuh seruan yang Yesus katakan dari salib itu, termasuk lafaz pengampunan bagi para askar, penyediaan untuk menjaga ibu-Nya, dan permohonan untuk membasahi mulut-Nya yang kering.


Tetapi kata-kata terakhir pada hari terakhir kehidupan manusia semulajadinya adalah yang paling penting: "Sudah selesai!" (Yohanes 19:30). Itu bukan laungan pasrah, bukan menyerah kalah. Ia adalah teriakan kemenangan bahawa semua yang Tuhan telah rancangkan untuk pemulihan manusia yang berdosa kini tercapai. Sekarang mungkin ada justifikasi! Penebusan! Perdamaian! Semua yang perlu dilakukan untuk hutang dan parut dosa telah dilakukan. Pengampunan kini percuma.


Renungkan ini: Bagaimanakah penyaliban Yesus memberi kesan yang paling kuat kepada anda? Apa pendapat kamu?


Kebangkitan [Baca Yohanes 20:1-2]


Betapa sukarnya bagi Dia yang adalah Tuhan alam semesta—yang memiliki tangan dalam penciptaan itu sendiri, yang merupakan kekuatan kehidupan yang menyatukan makhluk hidup—untuk bangun dari tidur kematian dan mengesampingkan kain pemakaman yang menutupinya. badannya?

Hari kebangkitan bagi Yesus hanyalah ansuran pertama kebangkitan orang ramai apabila era fizikalnya dalam sejarah alam semesta semakin hampir. Apa yang Tuhan janjikan kepada mereka yang menjadi milik Yesus bukanlah kehilangan diri kepada kehampaan kebahagiaan, tetapi kebangkitan dan pembuatan semula segala yang benar dan baik di dunia yang diciptakan-Nya. Dan sehingga itu, dia menjemput kita untuk mula menjalani kehidupan yang berubah, terus dibentuk dan diubah dengan harapan penebusan semua yang telah Tuhan jadikan.


Renungkan ini: Di manakah dalam hidupmu anda memerlukan kuasa kebangkitan Yesus untuk bekerja hari ini? Apa pendapat kamu?


BERDOA:………………


Pr Roland Satu Ukab

bottom of page