top of page

Takut Kepada Manusia atau Percaya kepada Tuhan: Pilihan Kita


Adakah anda pernah perasan betapa mudahnya untuk membiarkan orang lain mempengaruhi anda? Mungkin anda ingin membela kanak-kanak di bas anda yang suka menindas orang lain. Tetapi anda takut dengan apa yang orang lain akan fikir, jadi anda hanya diam.


Rasa takut kepada manusia adalah perkara yang mudah dilakukan. Ia adalah perkara semulajadi. Tetapi ia sentiasa merupakan perangkap. Rasa takut kepada manusia akan menghalang anda daripada melayani Allah sepenuhnya. Lihatlah apa yang tertulis dalam firman Allah.


"Rasa takut terhadap manusia mendatangkan jerat, tetapi sesiapa percaya kepada TUHAN akan terselamat." – Amsal 29:25 (AVB)


Apabila kita takut kepada manusia, ia memerangkap kita. Ia menghalang kita daripada melakukan perkara yang betul. Ini juga bermakna kita membiarkan orang lain menjadi otoriti terakhir dalam hidup kita bukannya Allah. Kita sepatutnya mencari Allah dan menjadikan-Nya suara yang paling penting dalam hidup kita.


Ya, kita boleh mendengar nasihat guru, ibu bapa, rakan-rakan, dan orang lain, tetapi matlamat utama kita sepatutnya adalah hidup untuk Allah dalam setiap tindakan kita.


Doa:

Ya Tuhan,

Kami memohon petunjuk dariMu dalam menghadapi ketakutan terhadap pandangan manusia. Kurniakanlah kami keberanian untuk berdiri teguh dalam kebenaran, walaupun terasa sepi. Jadikanlah suaraMu yang paling penting dalam hidup kami, agar kami dapat melayaniMu sepenuh hati. Semoga kepercayaan kepadaMu mengatasi segala ketakutan. Kami bersyukur atas segala berkatMu. Amin.


Student Devo

bottom of page