top of page

Tetap Setia


Baca: Matius 25:14-30


23 'Maka kata tuannya itu kepadanya: Baik sekali perbuatanmu itu, hai hambaku yang baik dan setia, engkau telah setia memikul tanggung jawab dalam perkara yang kecil, aku akan memberikan kepadamu tanggung jawab dalam perkara yang besar. Masuklah dan turutlah dalam kebahagiaan tuanmu.'


Melalui pembacaan firman Tuhan dalam Matius 25 ayat ke 14, dimana kita diingatkan dengan perumpamaan tentang talenta. Setiap kita dipercayakan oleh Tuhan dalam talenta, karunia, bakat dan skil masing masing. Kita sentiasa berdoa untuk meminta hal yang menyenangkan serta mengharapkan untuk dapat mengembangkan talenta, karunia bakat atau skil yang kita perlukan. Apabila kita sudah menerimanya, adakah kita setia dalam menjalani kehidupan kita sebagai orang percaya.


Seusai perenungan kita dengan apa yang kita ada sekarang. Adakah kita masih tetap setia dalam melakukan pelayanan dan pekerjaan kita untuk Tuhan kita? Sekiranya anda masih menjawab dengan keras Ya Tuhan ini aku utuslah aku makan tetapla setia. Jika anda masih mencari-cari, lihatlah berkat yang ada punya sekarang baik kecil atau besar itu adalah kepercayaan dan berkat yang Tuhan beri dalam hidup kita.


Oleh itu saudara ku yang kekasih, jika kita mampu menjaga hal yang sekecil pun yang dipertanggungjawabkan dan dipercayakan. Percayalah, Tuhan akan membalas lebih lagi saat waktuNya datang kedua kalinya. Tetaplah setia kepada Tuhan, dan jangan pernah berhenti untuk berusaha menjadi orang percaya yang sukses dalam kehidupan yang Tuhan percayakan anda pada waktu kairos ini.



RENUNGKAN:

1) Renungkan apakah talenta,karunia, bakat atau skil yang Tuhan telah percayakan dalam hidup anda pada saat ini?

2) Seterusnya, adakah anda bertumbuh melaluinya dan memberkati orang di sekeliling anda?

3) Apakah proses tindakan kita yang berterusan dan setia untuk mengembangkan apa yang kita ada untuk menjadi terang dan garam dunia?


PERKARA DOA:

1) Doakan supaya kita tetap setia melakukan dan mengerjakan setiap apa yang Tuhan percayakan dalam kehidupan kita.

2) Doakanlah pelayanan pastor-pastor, pemimpin di gereja kita bahkan sahabat-sahabat kita yang dalam pelayanan apa pun untuk tetap setia dalam bekerja di ladangnya Tuhan.

3) Doakan supaya hati kita teguh dan utuh di dalam Kristus supaya sentiasa mengejar hadirat Tuhan


Pr Edward

Comments


bottom of page