top of page

Wajah Yang Bagaimana!

'... jika ramai yang mati oleh pelanggaran satu orang, betapa lebihnya kasih kurnia Tuhan ... melimpah kepada ramai orang!' (Roma 5:12-18, v.15).


Semalam kita mengakui bahawa dalam Adam semua mati. Tetapi sebagaimana dosa Adam membawa akibat yang tidak terhitung dari gangguan dan kekacauan, begitu juga pekerjaan penebusan Kristus di kayu salib membawa akibat yang tidak terhitung dari perpaduan dan ketertiban. 'Kerana sebagaimana dalam Adam semua mati, begitu juga dalam Kristus semua akan dihidupkan' (1 Kor.15:22).


Perhatikan bahawa hanya mereka yang 'dalam Kristus' yang akan dihidupkan. Ada yang menggunakan ayat ini untuk mengajar universalisme - kepercayaan bahawa akhirnya semua orang akan diselamatkan. Ini, saya percaya, adalah penggunaan teks yang tidak sah. Ia tidak mengatakan bahawa semua akan dihidupkan, tetapi bahawa semua 'dalam Kristus' akan dihidupkan. Dan frasa 'dihidupkan' merujuk kepada lebih banyak, saya fikir, daripada kebangkitan fizikal; ia juga merujuk kepada kehidupan berlimpah yang dibawa oleh Kristus kepada semua yang ada dalam Dia. Walaupun ayat ini berfokus terutama pada masa depan dan tempat kita di syurga, ia juga menunjukkan bahawa kehidupan Tuhan dalam kita sekarang memberikan kita sedikit syurga untuk menuju ke syurga.


Sayangnya, pekerjaan saksi Kristian sering terhalang oleh orang percaya yang bersaksi bahawa mereka telah menemukan kehidupan berlimpah dalam Kristus tetapi wajah mereka tampaknya bertentangan dengan fakta ini. Mereka memiliki kehidupan berlimpah, tetapi itu tidak memiliki mereka. Saya pernah melalui pertemuan terbuka dan berhenti untuk mendengar para pembicara dan menambahkan doa saya. Lelaki yang sedang berbicara kepada mereka yang berkumpul adalah salah satu orang Kristian yang berwajah suram yang anda temui sekali-sekala. Ketika dia berbicara tentang kehidupan berlimpah yang dapat ditemukan dalam Kristus, saya mendengar seseorang dalam kerumunan berkata, 'Wajah apa untuk seseorang dengan kehidupan berlimpah!' Jika kita hidup dalam Kristus, dan Dia hidup dalam kita, maka pasti ada manifestasi kehidupan itu yang akan terlihat. Jika tidak, kita harus bertanya kepada diri kita sendiri mengapa.


Renungan Lanjut:

Kel. 34:29-35;

Roma 14:17


Doa:

Bapa dan Tuhanku, Engkau telah meletakkan kehidupan berlimpah dalam jiwaku; sekarang bantulah aku untuk memperlihatkannya. Dalam nama Yesus aku berdoa. Amin.


Rev Gerawat Maran

Opmerkingen


bottom of page