top of page

Adakah Salah Untuk Bekerja Keras dan Menggila?



Adakah salah untuk bekerja keras dan menggila? Tidak.


Tuhan menciptakan "kerja" agar kita dapat melayani-Nya dan membawa kemuliaan kepada-Nya di mana saja kita berada. Namun, menggila tanpa istirahat dan merenung dalam Tuhan selalu mengarah pada kelelahan, stres, kecemasan, dan frustrasi.


Kisah Maria dan Marta selalu mengingatkan kita bahawa Yesus menginginkan kita untuk mendengarkan dengan seluruh tubuh, jiwa, dan minda kita dalam hadirat-Nya daripada melakukan semua perkara penting yang perlu kita lakukan.


Jangan silap faham, Marta juga ingin melayani Tuhan, namun dia benar-benar "terganggu dan khawatir" ketika mencuba memuaskan Dia. Di sisi lain, Maria menyedari bahawa Yesus hanya menginginkan kedekatan dan hubungan yang dalam dengan-Nya - dia berhenti sejenak dan hanya mendengarkan-Nya.


Ya, sangat baik jika anda cemerlang di sekolah, kerja, perniagaan, pelayanan, dan semua bidang - tetapi duduk di kaki-Nya membuatkan anda menjadi utuh. Jadilah Maria di dunia yang penuh dengan Marta. Berhentilah sejenak dan berdoa sebelum melakukan apa-apa. Kesetiaan sebelum gerakan. Kedekatan sebelum pekerjaan dan pelayananmu.


Tuhan ingin anda tahu bahawa Dia peduli tentang anda, bukan tentang apa yang anda lakukan dan apa yang boleh anda miliki. Tetap bersatu dengan pokok anggur agar kamu dapat menghasilkan buah yang banyak.


"Tetapi carilah dahulu Kerajaan Allah dan kebenarannya, maka semua itu akan ditambahkan kepadamu." Matius 6:33.


Jemimah Ramos

bottom of page