top of page

Ajar Aku Melakukan Kehendak-Mu

Didalam keadaan yang sangat sulit dan sukar pemazmur menyatakan isi hatinya kepada Tuhan, dengan berkata “....Engkaulah Allahku; ajarlah aku melakukan kehendak-Mu. Berbuat baiklah kepadaku, dan pimpinlah aku ke jalan yang selamat......” Mazmur 143:10

 

Marilah kita bertanya pada diri kita pada saat ini: bagaimanakah sikap kita sewaktu kita sedang melalui keadaan yang sangat sukar dan sulit didalam hidup kita pada hari ini? apakah yang kita minta daripada Tuhan untuk diri kita sewaktu melalui kesukaran dan kesulitan didalam hidup kita pada hari in? Apakah kita memiliki sikap yang sama dengan pemazmur?

 

Selagi kita masih didalam dunia ini, selagi itu kita akan menghadapi berbagai kesukaran dan kesulitan didalam hidup ini. Namun dalam setiap kesukaran dan kesulitan, sikap kitalah yang akan membuat kita dapat menghadapi semuanya.

 

Kemanakah kita akan membawa diri kita apabila kita sedang menghadapi kesukaran dan kesulitan didalam hidup kita? Apa yang kita mahu minta daripada Tuhan untuk diri kita sewaktu kita sedang menghadapi kesukaran dan kesulitan?.

 

Apakah anda berkata kepada Tuhan seperti pemazmur ini “...ajarlah aku melakukan kehendak-Mu. Berbuat baiklah kepadaku, dan pimpinlah aku ke jalan yang selamat......”

 

Doa: Bapa yang di surga, saya datang kepadaMu, menghadap Engkau memohon bimbinganMu, agar dalam setiap keadaan yang saya lalui saya tahu kehendakMu bagi hidup saya. didalam nama Tuhan Yesus saya berdoa, amin.


Pr Patrick Taie

bottom of page