top of page

Aku Tidak Sekali-Kali Akan...


Ibrani 13:5 (AVB) "...Dia sendiri telah berjanji: “Aku tidak sekali-kali akan meninggalkanmu. Aku tidak sekali-kali akan membiarkanmu."


Ayat ini mengingatkan kita bahawa Allah sentiasa setia dan tidak akan meninggalkan kita. Apabila kita menghadapi kesukaran atau kekeliruan, kita boleh bergantung pada janji-Nya. Kita tidak perlu risau kerana Dia sentiasa bersama kita.


Doa:

Tuhan yang setia, terima kasih atas janji-Mu yang menjamin bahawa Engkau tidak akan pernah meninggalkan kami. Dalam masa kesusahan dan kekeliruan, kami berpegang pada janji ini. Bimbinglah kami dalam setiap langkah hidup kami. Berilah kami ketenangan untuk menghadapi segala keadaan, kerana kami tahu Engkau sentiasa bersama kami. Amin.


 

Penjelasan Ibrani 13:5


Ibrani 13:5 (AVB) adalah janji daripada Tuhan yang mengandungi makna yang sangat menghiburkan dan memberikan kepastian dalam kehidupan kita. Ayat ini berbunyi:


"Dia sendiri telah berjanji: 'Aku tidak sekali-kali akan meninggalkanmu. Aku tidak sekali-kali akan membiarkanmu.'"


Maknanya adalah:


1. "Aku tidak sekali-kali akan meninggalkanmu."

Tuhan menegaskan bahawa Dia tidak akan meninggalkan kita keseorangan dalam hidup ini. Apabila kita menghadapi kesulitan, kesepian, atau apa jua cabaran, Tuhan akan sentiasa menemani dan membimbing kita. Janji ini mencerminkan kehadiran-Nya yang berterusan dan kesetiaan-Nya yang tidak tergoyahkan.


2. "Aku tidak sekali-kali akan membiarkanmu."

Allah menjamin bahawa Dia tidak akan membiarkan kita diabaikan. Dalam setiap keadaan, sama ada dalam suka atau duka, Dia akan sentiasa bersama kita. Dia akan menjaga, menyediakan, dan memenuhi keperluan kita mengikut rancangan-Nya.


Mesej ayat ini adalah untuk menghiburkan dan memberi kita jaminan bahawa Tuhan adalah Tuhan yang setia. Dia adalah sumber kekuatan dan perlindungan kita. Tiada keadaan atau cabaran yang dapat memisahkan kita daripada kasih dan pemeliharaan-Nya.


Ini adalah janji yang boleh ditepati pada mana-mana peringkat kehidupan. Apabila kita berasa lemah atau terombang-ambing kehidupan, kita boleh bergantung pada janji ini dan percaya bahawa Tuhan sentiasa bersama kita. Ini memberi kita kekuatan untuk tetap setia dan berjalan dalam iman, kerana kita tahu bahawa Tuhan sentiasa bersama kita setiap langkah.


Commenti


bottom of page