top of page

Berdiri Teguh Dalam Kebenaran, Jangan Takut


"…Pada mulanya Petrus makan dengan saudara-saudara bukan Yahudi. Tetapi setelah beberapa orang yang diutus oleh Yakobus tiba, Petrus menjauhkan diri daripada saudara bukan Yahudi dan tidak mahu duduk makan dengan mereka. Petrus takut akan orang yang berpendapat bahawa orang bukan Yahudi yang percaya kepada Kristus pun harus disunat.....” Galatia 2:12


Ketika Petrus pertama kali tiba di Antiokhia, dia sering kali makan dan berkumpul bersama orang yang bukan Yahudi. Tetapi apabila beberapa orang Yahudi dari pihak Yakobus datang kepadanya, sehingga Petrus berhenti makan bersama-sama dengan orang yang bukan Yahudi. Akhirnya Petrus memisahkan dirinya daripada mereka (orang bukan Yahudi) sebab dia takut kepada orang Yahudi yang percaya bahwa semua orang yang bukan Yahudi harus disunat.


Namun apabila Paulus melihat apa yang dilakukan oleh orang Yahudi maka dia menegur Petrus dengan sangat keras, sehingga semua orang Yahudi yang lain mendengar yang apa yang dikatakan olehnya “…Petrus, engkau adalah orang Yahudi. Sekarang engkau tidak hidup seperti orang Yahudi, tetapi seperti orang yang bukan Yahudi. Mengapa engkau memaksa orang yang bukan Yahudi untuk hidup seperti orang Yahudi? itu tidak mengikuti kebenaran Kabar Baik.


Apakah ketakutan yang ada didalam hatimu saat ini? Sehingga anda menjauhkan diri anda daripada orang yang dikasihi Tuhan, sebab semua orang adalah sama dihadapan Tuhan dan penting. Sebab untuk menjadi berkenaan kepada Tuhan kita tidak perlu mengubah cara hidup kita seperti orang lain melainkan mengikut teladan Yesus Kristus.


Doa: Bapa yang di surga, saya datang kepadaMu, memohon pengampunan daripadaMu atas segala kelemahan saya, ajar saya untuk berdiri teguh pada kebenaran FirmanMu. didalam nama Tuhan Yesus saya berdoa, amin.


Pr Patrick Taie

bottom of page