top of page

Berilah Aku Kebijaksanaan dan Pengetahuan


Apakah yang anda pohon daripada Tuhan untuk hidupmu selama ini? Apakah anda memiliki keinginan yang sama dengan pemazmur ini, di mana dia memohon kepada Tuhan untuk memberikan dirinya kebijaksanaan dan pengetahuan?


Oleh kerana pengalaman yang telah dilalui oleh pemazmur dalam kehidupannya pada masa yang lalu, telah mendorong pemazmur untuk memohon kepada Tuhan agar mengajar dirinya akan kebijaksanaan dan pengetahuan yang baik. Sebab pemazmur tahu melalui kesukaran dalam hidupnya, kebijaksanaan dan pengetahuan sangat diperlukan.


Itulah sebabnya pemazmur memohon kepada Tuhan dengan berkata "...berikanlah aku kebijaksanaan dan pengetahuan, kerana aku percaya kepada perintah-Mu..." (Mazmur 119:66).


Dalam perjalanan hidup pemazmur, dia tahu bahwa kebijaksanaan dan pengetahuan merupakan hal yang sangat penting. Dengan itu, pemazmur berseru kepada Tuhan untuk memberikan dia pengetahuan agar dia dapat mengambil keputusan yang bijaksana dalam hidupnya.


Oleh itu, bagaimana dengan diri kita pada hari ini? Apakah yang anda kehendaki daripada Tuhan untuk berikan kepada anda? Apakah anda memiliki keinginan yang sama dengan pemazmur yang memohon agar Tuhan mengajar dirinya kebijaksanaan dan pengetahuan hukum-hukum-Nya untuk menuntun jalannya.


Doa: Bapa yang di surga, saya datang kepada-Mu, memuji dan mengagungkan nama-Mu kerana kehadiran-Mu yang memungkinkan saya menikmati perkara-perkara yang besar dalam hidup ini. Dalam nama Tuhan Yesus, saya berdoa, amin.


Pr Patrick Taie

Related Posts

See All

Dia Tuhan Yang Tidak Pernah Berubah

“...Tetapi Engkaulah Allah yang sudi mengampuni, yang pengasih dan penyayang, yang panjang sabar dan berlimpah kasih setia-Nya. Engkau tidak meninggalkan mereka....” Nehemia 9:17b Oleh kerana mereka t

Comentários


bottom of page