top of page

Berkata yang Benar


Amsal 12:22 (AVB): "Bibir dusta adalah kekejian bagi TUHAN, tetapi orang yang melakukan apa yang benar adalah kesukaan-Nya."


Ayat ini menekankan kepentingan bercakap benar dan jujur. Tuhan menghargai kejujuran dan kesetiaan dalam perkataan dan perbuatan kita. Apabila kita berusaha untuk bercakap dengan jujur ​​dan integriti, kita mencerminkan nilai-nilai Tuhan dalam kehidupan kita dan mendapat perkenan-Nya.


Doa:

Tuhan yang jujur, kami berdoa agar Engkau membantu kami untuk sentiasa bercakap dengan jujur ​​dan integriti. Biarkan kata-kata kami mencerminkan nilai-nilai-Mu dan dapatkan perkenanan-Mu. Amin.


 

Penjelasan Amsal 12:22


Amsal 12:22 (AVB) adalah ayat yang mengajar tentang kepentingan bercakap jujur ​​dan bertindak dengan betul. Ayat ini menekankan bahawa Tuhan menghargai sikap dan tingkah laku manusia, dan bahawa Dia menghargai kejujuran dan tindakan yang betul. Berikut penjelasan lebih lanjut tentang maksud ayat ini:


1. "Bibir dusta adalah kekejian bagi TUHAN"

Ayat ini menyatakan bahawa bercakap dusta atau berdusta adalah sesuatu yang sangat tidak diredhai Allah. Dalam pandangan Tuhan, berbohong adalah perbuatan yang tidak benar dan tidak jujur, yang bertentangan dengan nilai moral dan etika yang dianjurkan-Nya. Dengan berbohong, seseorang cuba menutup realiti atau menyimpang dari kebenaran.


2. "tetapi orang yang melakukan apa yang benar adalah kesukaan-Nya"

Sebaliknya, ayat ini menyatakan bahawa orang yang bertindak jujur, adil, dan benar adalah kesukaan Tuhan. Tuhan menghargai sikap dan tindakan yang sesuai dengan prinsip kebaikan, integriti dan kejujuran. Orang yang melakukan apa yang betul cuba hidup mengikut nilai moral dan etika yang disarankan oleh Tuhan.


Maksud ayat ini ialah:


  • Allah sangat mengutamakan kejujuran dan tindakan yang betul dalam hidup kita. Ini adalah panggilan untuk hidup dengan integriti, bercakap benar, dan bertindak mengikut nilai moral yang sebenar.

  • Ayat ini juga mengingatkan kita bahawa Allah bukan sahaja mengetahui tindakan kita, tetapi juga menilai niat dan motivasi kita. Oleh itu, penting bukan sahaja untuk kelihatan benar di mata orang lain, tetapi juga di mata Tuhan.

  • Sikap dan tindakan yang betul adalah sesuatu yang mendatangkan keredhaan kepada Allah. Ia mengingatkan kita tentang kepentingan hidup menurut kehendak-Nya dan menjalani kehidupan yang menghormati nilai-nilai-Nya.

Коментарі


bottom of page