top of page

Bersabar

Hari 11: Siri Pengabdian Dari Fokus Pada Keluarga

“Pernyataan ini benar dan harus diterima sepenuhnya: Kristus Yesus datang ke dunia untuk menyelamatkan orang yang berdosa - akulah orang yang paling berdosa. Namun demikian, justeru itulah aku dikasihani, supaya Yesus Kristus dapat menunjukkan kesabaran-Nya yang tidak terhingga, sebagai contoh kepada orang yang akan beriman kepada-Nya untuk hidup kekal.” 1 Timotius 1:15-16 AVB


BERCAKAP DENGAN ALLAH


Berterima kasih kepada Tuhan atas kesabaran-Nya dan membantu anda untuk bersabar dengan diri sendiri.


MELANGKAH KE TEMPAT YANG DALAM


Cuba tulis nama anda atau lukis gambar dengan tangan yang anda tidak biasa gunakan. Jika anda membuat kesilapan, mulakan semula. Bercakap tentang mengapa ia sangat mengecewakan untuk menulis atau melukis dengan tangan anda yang bukan dominan.


LEBIH DALAM LAGI


Fikirkan tentang masa-masa di mana Tuhan telah bersabar dengan anda. Dalam 2 Petrus 3:15, Alkitab berkata " Anggaplah kesabaran Tuhan kita sebagai penyelamatan, sebagaimana saudara kita yang dikasihi, Paulus, telah mengatakan dalam suratnya untukmu, dengan kebijaksanaan yang telah dikurniakam kepadanya." Tuhan bersabar dengan anda bukan sahaja dalam bidang keselamatan, tetapi dalam setiap bidang kehidupan anda. Dia tidak akan berputus asa dengan anda, walaupun anda membuat kesilapan. Anda perlu bersabar dengan diri anda sebagaimana Tuhan bersama anda. Daripada menjadi kecewa, teruskan berusaha melakukan apa yang betul di hadapan Tuhan, walaupun anda gagal, supaya anda boleh menjadi serupa seperti Yesus setiap hari.


PERBINCANGAN


Bagaimana anda tahu bahwa Tuhan bersabar dengan anda?


Apakah satu ruangan yang anda mudah kecewa?


Apakah satu perkara yang boleh anda lakukan untuk menjadi lebih sabar dengan diri anda?


コメント


bottom of page