top of page

Dalam Kesusahanku, Aku Berseru kepada TUHAN


Ingat, selagi kita di dalam dunia ini, pasti kita akan melalui berbagai kesusahan dan kesulitan dalam hidup, yang ditimbulkan oleh orang-orang yang dekat dengan kita. Mereka di hadapan nampak sangat baik tetapi di belakang mereka berkata dusta, sehingga menimbulkan kesusahan dalam hidup kita.


Namun demikian, kita tidak perlu susah dengan apa yang mereka katakan tentang diri kita, tetapi kita harus meneladani pemazmur ini, bagaimana dia menghadapi mereka yang berpura-pura menyanjung dirinya, mengaku-aku dia sebagai sahabat dan berjanji untuk berbaik hati dengannya dan melayani dia. Tetapi di sebaliknya mereka menimbulkan kesusahan bagi dirinya.


Pemazmur berkata kepada kita tentang tindakannya terhadap kesusahan yang ditimbulkan oleh mereka yang berpura-pura baik dengan dirinya. Pemazmur berkata dalam keluhan hatinya, "dia berseru kepada TUHAN, dan Dia mengabulkan doanya..." Mazmur 120:1


Oleh kerana sikap mereka yang berpura-pura memuji dirinya, mengaku dia sebagai sahabat dan berjanji untuk berbaik hati dengannya dan melayani dia, maka dia dan para imam diusir keluar dari antara umat Tuhan hingga mereka terpaksa hidup di tengah-tengah orang-orang yang biadab.


Namun dalam keadaan yang sangat sulit ini, pemazmur mengajar kita bagaimana dia menghadapi kesusahan yang ditimbulkan mereka yang seakan-akan baik di hadapannya tetapi melakukan hal yang sebaliknya (dengan menipu dan berdusta). Pemazmur berkata, "dalam kesusahanku, aku berseru kepada TUHAN, dan Dia mengabulkan doaku..." Mazmur 120:1


Bagaimana dengan diri anda pada hari ini, sewaktu anda menghadapi mereka yang berpura-pura baik di hadapan anda tetapi di belakang anda mereka bercakap dusta tentang diri anda? Mari contohi pemazmur, "dalam kesusahanku, aku berseru kepada TUHAN, dan Dia mengabulkan doaku..."


"Berdoa kepada Tuhan, biarlah Tuhan yang bertindak bagi pihak kita, jangan bertindak mengikut cara mereka. Sebab anda akan membuka ruang bagi iblis untuk menambahkan lebih banyak masalah..."


Doa: Bapa yang di surga, saya datang kepadaMu, menyerah seluruh hidup saya untuk dikawal oleh RohMu. Dalam nama Tuhan Yesus, saya berdoa, amin.


Pr Patrrick Taie

Related Posts

See All

Dia Tuhan Yang Tidak Pernah Berubah

“...Tetapi Engkaulah Allah yang sudi mengampuni, yang pengasih dan penyayang, yang panjang sabar dan berlimpah kasih setia-Nya. Engkau tidak meninggalkan mereka....” Nehemia 9:17b Oleh kerana mereka t

Comments


bottom of page