top of page

Dipenuhi oleh Roh


Tetapi kamu dikawal bukan oleh sifat tabii yang berdosa tetapi oleh Roh, jika Roh Allah hidup dalam dirimu. Dan jika seseorang tidak ada Roh Kristus, dia bukanlah milik Kristus.

Sebaliknya jika Kristus ada dalam dirimu, tubuhmu mati kerana dosa, namun rohmu hidup kerana perbenaran.

Dan jika Roh Dia yang telah membangkitkan Yesus daripada kematian hidup dalam dirimu, maka Dia yang telah membangkitkan Kristus Yesus daripada kematian akan juga memberikan kehidupan kepada tubuhmu yang fana melalui Roh-Nya, yang hidup dalam dirimu.

Roma 8:9-11


Terima kasih kepada Tuhan hari ini untuk karunia Roh-Nya yang tinggal di dalam anda kerana anda adalah milik Yesus. Berdoalah agar anda akan dipenuhi dengan Roh-Nya untuk hidup bergantung sepenuhnya kepada-Nya dalam setiap langkah hidup anda.


Ayat-ayat dari Roma ini mengajar tentang pentingnya kehadiran Roh Kudus dalam kehidupan orang percaya. Roh Kudus adalah anugerah Tuhan kepada kita kerana kita adalah milik Yesus. Roh Kudus tinggal di dalam kita dan memberikan kehidupan rohani yang sejati.


Melalui Roh Kudus, kita berada di dalam Kristus dan dipisahkan dari kehidupan duniawi ini yang penuh dengan dosa. Walaupun tubuh kita masih terdedah kepada dosa dan kelemahan, Roh Kudus memberi kita kehidupan yang benar dan kudus. Roh Kudus yang sama yang membangkitkan Yesus daripada kematian juga memberikan kehidupan baru dan kebangkitan kepada tubuh fana kita.


Kita boleh bersyukur kepada Tuhan kerana Roh Kudus yang tinggal di dalam kita membawa perubahan-Nya, kehidupan sejati, dan kuasa ajaib. Dalam doa, kita boleh meminta agar Roh Kudus memenuhi kita sepenuhnya, membimbing kita dalam setiap langkah kehidupan, dan membantu kita hidup dalam pergantungan sepenuhnya kepada-Nya.


Doa:

Tuhan yang terkasih, saya bersyukur kepada-Mu atas anugerah Roh Kudus yang tinggal di dalam saya kerana saya adalah milik Yesus. Biarlah Roh-Mu memenuhi saya sepenuhnya, membimbing saya dalam setiap aspek kehidupan, dan membantu saya hidup dalam kebergantungan penuh kepada-Mu.


Terima kasih, Tuhan, kerana Roh Kudus memberi saya kehidupan yang benar, kudus, dan berkuasa. Saya memohon agar Roh-Mu akan memperkasakan saya untuk mengatasi dosa dan kelemahan, dan membantu saya hidup menurut kehendak-Mu.


Bimbinglah saya, ya Tuhan, untuk merasakan kehadiran dan kuasa Roh-Mu sepanjang hari ini. Bantu saya hidup dengan hati yang penuh kasih, fikiran yang tertumpu pada perkara yang betul, dan kehidupan yang menghormati dan memuliakan nama-Mu.


Saya berdoa semua ini dalam nama Yesus Kristus, yang mengutus Roh Kudus untuk menemani dan membimbing saya. Amin.

コメント


bottom of page