top of page

Harapan Hidup Kekal

Renungan Untuk Bapa - Hari 5

Tentulah kebaikan dan kasih akan mengiringiku seumur hidupku, dan aku akan tinggal di dalam rumah Tuhan selama-lamanya. Mazmur 23:6 (AVB)

Renungan:


Sebagai bapa, kita memiliki keistimewaan dan tanggungjawab untuk memimpin keluarga kita untuk memahami harapan hidup kekal dalam Kristus. Renungkan tentang kita akan tinggal dalam rumah Tuhan selama-lamanya.


Fikirkan bagaimana anda dapat membantu keluarga anda memandang kepada Tuhan untuk kehidupan kekal dan harapan yang kita miliki dalam Kristus. Kongsikan kesaksian peribadi tentang iman dan harapan anda dalam Kristus. Doakan petunjuk dan hikmat Tuhan saat anda memimpin keluarga anda dalam iman.


Doa:


Ya Tuhan, terima kasih atas harapan hidup kekal melalui Yesus Kristus. Bantu kami, sebagai bapa, untuk memimpin keluarga kami dalam memahami dan merangkul harapan ini. Berikanlah kata-kata yang tepat untuk membagikan pesan keselamatan dan sukacita dalam mengenal-Mu. Dalam nama Yesus, Amin.


Aplikasi:


1. Bagikan kesaksian pribadi tentang iman dan harapan anda dalam Kristus kepada keluarga anda.

2. Baca dan diskusikan ayat-ayat Alkitab yang berbicara tentang kehidupan kekal dan harapan kita dalam Kristus.

3. Dorong keluarga anda untuk hidup dengan perspektif yang kekal, fokus pada hal-hal yang benar-benar penting.


Kesimpulan:


Sepanjang rangkaian renungan ini, kita telah menjelajahi gambaran indah dalam Mazmur 23 dan bagaimana hal itu dapat memandu kita sebagai bapa. Dengan membantu keluarga kita memandang kepada Gembala Agung, kita dapat memimpin mereka untuk mempercayai penyediaan, petunjuk, berkat, kebaikan, dan kasih Tuhan. Teruslah mencari hikmat dan petunjuk Tuhan saat kita melaksanakan peran kita sebagai bapa, menuntun keluarga kita menuju sumber perhatian dan kasih yang sejati, Bapa Surgawi kita.

Comments


bottom of page