top of page

Hari 2: Alasan Lemah Untuk Undangan Yang Besar

Tema: Perumpamaan Tentang Perjamuan Besar (Lukas 14:15-24)


“Tetapi mereka bersama-sama meminta maaf. Yang pertama berkata kepadanya: Aku telah membeli ladang dan aku harus pergi melihatnya; aku minta dimaafkan. Yang lain berkata: Aku telah membeli lima pasang lembu kebiri dan aku harus pergi mencobanya; aku minta dimaafkan.” (Lukas 14:18-19)


Tiga alasan yang diberikan adalah tentang harta benda. Para jemputan sibuk dan mereka menjadualkan acara mereka, memberi keutamaan kepada acara yang mereka hargai.


Undangan ketiga berkata, “Aku baru kahwin dan kerana itu aku tidak dapat datang” (Lukas 14:20). Hubungan dan tanggungjawab keluarga menghalang. Tuan rumah mengharapkan tetamunya untuk datang dengan senang hati ke perjamuan tetapi mereka menolak untuk hadir. Mereka sibuk dengan urusan mereka sendiri yang mereka anggap lebih mendesak, relevan, dan signifikan.


Dengan memperhatikan ini, mereka berharap kerinduan mereka yang lebih mendalam dapat dipenuhi. Mereka tidak tahu bahawa Perjamuan itu akan memuaskan setiap dahaga dan kelaparan jiwa mereka. Ada tertulis dalam Yohanes 10:10, “Aku datang, supaya mereka mempunyai hidup, dan mempunyainya dalam segala kelimpahan. ”Anda mungkin tertanya-tanya, “Bagaimanakah orang boleh menolak undangan itu?” Ini bukan undangan biasa! Itu adalah undangan peribadi ke perjamuan kehidupan kekal. Namun Yesus dengan jelas memberi amaran bahawa sesetengah orang akan menolak undangan-Nya untuk Perjamuan Besar.

Hari ini ketika kita berkongsi Injil kepada orang lain, kita juga mendapat semua alasan yang lemah kerana keutamaan yang salah dalam hidup mereka. Jangan izinkan alasan yang lemah itu membuat kita yang berkongsi Injil berasa seperti gagal. Setiap kali Injil dikongsi dan ditolak, ketahuilah bahawa Yesuslah Satu-satunya yang mereka tolak, bukan kita!


Yesus sedang memberi undangan-Nya, “Marilah, kerana Aku telah mempersiapkan segalanya bagimu untuk diselamatkan daripada penghakiman Tuhan dan untuk makan bersama-Ku untuk selama-lamanya.” Mari terus tetap tabah dan menyampaikan undangan Perjamuan Besar kepada mereka yang bersua dengan kita.


Hari ini, mahukah anda memperkenalkan YESUS kepada dunia yang hilang?



DOA HARI INI:

  • Bapa di syurga, bukalah mata orang-orang yang buta dan hilang oleh keinginan dan kekayaan duniawi, supaya mereka melihat sekilas cahaya syurgawi, dan disentuh oleh Injil kasih karunia dan belas kasihan. Dalam nama Yesus, Amin.


  • Berdoalah agar lebih ramai pengetua dan guru yang beriman akan memasuki ladang tuaian di kampus untuk membantu merintis persekutuan Kristian dan mewujudkan serta memupuk program pemuridan di kalangan orang percaya di sekolah, kolej dan universiti.


  • Berdoalah agar Perdana Menteri Malaysia mempunyai kebijaksanaan untuk melaksanakan dasar luar yang seimbang dan pragmatik dengan semua pihak perdagangan antarabangsa, dan mengekalkan kestabilan di tengah- tengah pergelutan politik dalam negeri, tanpa menjejaskan kebebasan teras seperti kebebasan beragama.


Comments


bottom of page