top of page

Hari 22: Bangkit Dari Perbuatan Sia-sia

Tema: Bangunlah Gereja


Bangkitlah dari antara orang mati (Efesus 5:14b)


Paulus tahu semua tentang perbuatan sia-sia kerana, sebelum pertaubatannya, dia sangat terlibat dalam keadaan itu. Dia berkata kepada gereja di Filipi bahawa jika sesiapa mempunyai apa-apa alasan untuk berharap bahawa dia dapat menyelamatkan dirinya sendiri, orang itu adalah dia. Jika orang lain berfikir bahawa mereka boleh diselamatkan dengan apa yang mereka ada, sudah tentu dia boleh kerana dia telah disunatkan pada hari kelapan selepas kelahiran. Dia dilahirkan dalam suku Benyamin yang asli. Dia adalah ahli orang Farisi yang menuntut ketaatan yang paling ketat pada setiap hukum dan adat Yahudi. Begitu ikhlasnya dia sehingga dia menganiaya Gereja dengan menganggap dia menyenangkan Tuhan. Paulus tidak mungkin lebih salah.


Perbuatan apa pun yang manusia lakukan untuk diterima oleh Tuhan dan pergi ke syurga adalah perbuatan sia-sia. Tidak kira betapa baiknya perbuatan mereka, ia tidak akan cukup baik untuk diterima oleh Tuhan kerana ia adalah usaha tangan kita - ia adalah perbuatan diri sendiri. Ia adalah perbuatan sia-sia.


Sering kali, perbuatan sia-sia kelihatan baik dari luar tetapi tidak - kerana hati yang rosak. Contohnya, Ananias dan Safira mahukan reputasi sebagai pasangan yang murah hati tetapi tidak mahu membuat pengorbanan yang diperlukan. Mereka menyangka mereka boleh lari daripada pembohongan mereka, tetapi Tuhan tidak menganggap itu perkara yang remeh. Oleh itu, jalan buntu untuk mereka.

Orang percaya harus bertaubat daripada perbuatan sia-sia dan mengizinkan darah Kristus menyucikan hati nurani mereka untuk melayani Tuhan dalam kekudusan. Hasilnya adalah perbuatan baik yang membuahkan hasil.


DOA HARI INI:

  • Bapa Syurgawi, saya mengaku dosa perbuatan sia-sia saya. Saya telah melayani dengan motif tersembunyi, untuk kemuliaan yang sia-sia, untuk pujian manusia, dan untuk keuntungan mementingkan diri sendiri. Saya juga telah meletakkan kepercayaan saya pada perbuatan saya dan bukannya bersandar pada kasih karunia- Mu. Saya mengakui bahawa keselamatan saya ialah anugerah Tuhan, bukan daripada perbuatan. Saya adalah buatan-Mu, diciptakan dalam Kristus Yesus untuk melakukan pekerjaan baik. Amin.

  • Berdoalah agar Tuhan memakai pelbagai pelayanan penyembuhan dan pembebasan untuk membantu ramai orang yang tertindas. Berdoalah agar proses pemuridan akan tersedia kemudiannya untuk membantu melatih orang yang mencari Tuhan untuk bertumbuh secara holistik sebagai orang percaya dalam Kristus.

  • Penipuan atau Scam (dalam bentuk seperti e-mel, panggilan, platform perniagaan dalam talian, perbankan dan skim pelaburan) telah menjadi berleluasa dan telah menyebabkan kemudaratan besar kepada orang awam. Ia lebih halus dan sukar untuk dicegah daripada jenayah tradisional seperti rompakan dan kecurian. Berdoalah agar orang ramai sedar tentang cara licik dan tipu muslihat ini, dan agar pihak berkuasa mencari cara untuk membendung kegiatan tersebut.


Comments


bottom of page