top of page

Hari 23: Maju Bersama Terang


Kristus akan bercahaya atas kamu (Efesus 5:14c)


Dalam Khutbah di Bukit, Yesus memberitahu murid-murid- Nya “Kamu adalah terang dunia…. Demikianlah hendaknya terangmu bercahaya di depan orang, supaya mereka melihat perbuatanmu yang baik dan memuliakan Bapamu yang di sorga.” (Matius 5:14, 16)


Cahaya adalah simbol penting budaya Yahudi. Ia digambarkan oleh Menorah, sebuah kandil suci dengan tujuh cabang yang digunakan di rumah Tuhan di Yerusalem. Ia adalah pelita minyak yang sepatutnya menyala secara berterusan untuk menerangi tempat itu siang dan malam. Ia dimaksudkan untuk menjadi cahaya yang kekal.


Orang Yahudi memahami bahawa mereka telah dipilih untuk menjadi terang kepada bangsa-bangsa. Mandat itu dinyatakan oleh Yesaya, “Aku ini, TUHAN, telah memanggil engkau untuk maksud penyelamatan, telah memegang tanganmu; Aku

telah membentuk engkau dan memberi engkau menjadi perjanjian bagi umat manusia, menjadi terang untuk bangsa- bangsa,” (Yesaya 42:6)

Walaupun Israel mempunyai panggilan Tuhan dan simbol untuk mengingatkan mereka tentang tugas suci mereka untuk membimbing dunia daripada kegelapan kepada terang, mereka gagal. Oleh itu, mandat telah dipindahkan kepada Gereja.

Jika Gereja ingin memenuhi mandat, ia mesti berjalan dalam Terang. Sebenarnya, kepala Gereja, Yesus Kristus, adalah terang dunia (Yohanes 8:12). Selain Dia tidak ada yang lain. Barang siapa berjalan dengan Dia tidak berjalan dalam kegelapan melainkan memiliki terang kehidupan yang bersinar. Semoga Gereja memenuhi panggilannya dengan maju bersama Terang dan bersinar dengan terangnya di dunia untuk selesaikan Amanat Agung.


DOA HARI INI:

  • Bapa Syurgawi, saya mengaku saya adalah terang dunia. Saya memiliki terang kehidupan dalam diri saya. untuk bersinar terang di hadapan dunia untuk membawa kemuliaan kepada Nama-Mu. Tolonglah saya untuk menjadi seperti Menorah, yang menyala siang dan malam secara berterusan sebagai cahaya yang kekal untuk kemuliaan- Mu. Tolong saya selesaikan bahagian saya dalam Amanat Agung. Amin.

  • Berdoalah agar semua gerakan atau pelayanan doa di Malaysia akan melihat dan menerima satu sama lain sebagai teman yang saling melengkapi dalam Kristus, dan melayani untuk membawa kemuliaan Tuhan dengan kasih dan belas kasihan kepada negara.

  • Malaysia telah menjadi sumber, pusat transit, dan tujuan penyeludupan manusia dalam bentuk pelacuran paksa atau buruh paksa. Sebuah sindiket di Kemboja dicurigai atas sekitar 150 orang Malaysia yang hilang, menyebabkan rasa sakit dan kerugian yang tak terhitung bagi mangsa dan keluarga mereka. Berdoalah agar kaum muda waspada ketika mencari peluang pekerjaan, dan agar mereka tidak diperdaya oleh janji pendapatan yang tidak realistik.


Comments


bottom of page