top of page

Hari 25: Dipenuhi Dengan Roh Kudus

Tema: Bangunlah Gereja


Tetapi hendaklah kamu penuh dengan Roh, (Efesus 5:18b)


Kehausan rohani - kerinduan yang mendalam untuk sesuatu untuk memuaskan keinginan dalaman - adalah faktor utama dalam diri manusia. St Augustine pernah berdoa, “Hati kami resah sehingga kami mendapat ketenangan dalam Engkau.” Sehingga kita minum dari Mata Air yang Hidup, tidak kira apa yang kita minum atau berapa banyak yang kita minum, kita tidak akan pernah puas.


Paulus memberitahu jemaat di Efesus “Dan janganlah kamu mabuk oleh anggur, karena anggur menimbulkan hawa nafsu, tetapi hendaklah kamu penuh dengan Roh,” (Efesus 5:18). Rupa- rupanya, arak menyebabkan orang-orang yang beriman terlebih memuaskan diri, membawa kepada kehidupan yang sia-sia dan tidak produktif. Sama ada wain atau apa-apa jenis alkohol atau apa sahaja yang mempunyai kuasa untuk mengawal dan membahayakan orang percaya, ini adalah batu sandungan yang mesti ditangani oleh gereja.


Preskripsi Paulus untuk keterlaluan adalah pemenuhan Roh Kudus. Oleh kerana Tuhan memberikan Roh tanpa batas (Yohanes 3:34), gereja harus berlimpah dengan atau memiliki Roh Kudus dalam kuantiti yang banyak. Roh Tuhan mesti menjadi pusat dalam gereja.


Semasa Kebangkitan Welsh, dilaporkan bahawa kedai minuman keras ditutup dan ketagihan alkohol menurun secara drastik. Sebaliknya, orang ramai berbaris untuk memasuki bangunan gereja untuk merasakan jenis roh yang berbeza - Roh Kudus. Kejadian yang luar biasa tercetus dalam pertemuan kebangunan rohani yang selalunya berlangsung sehingga awal pagi.

Tuhan mahu melakukannya sekali lagi - untuk mencurahkan Roh-Nya ke atas semua orang. Tidak ada yang lebih memuaskan jiwa daripada minum dari Mata Air yang Hidup. Dari hati mereka, Yesus berkata, akan mengalir aliran-aliran air hidup (Yohanes 7:38).


DOA HARI INI:

  • Bapa Syurgawi, saya mengaku kekeringan rohani saya. Terima kasih atas Roh Kudus dan tolong saya terus melangkah bersama Dia. Tolonglah saya sentiasa berdoa dalam Roh. Saya juga berdoa untuk pencurahan Roh ke atas semua orang. Semoga gereja semakin berlimpah dalam Roh. Amin.

  • Berdoalah agar pelayanan wanita di gereja dan para-gereja adalah alkitabiah, kontemporari, dan relevan untuk keperluan wanita dengan latar belakang yang berbeza. Berdoalah juga agar pelayanan ini akan memperlengkap wanita beriman untuk memberi kesan yang bertahan lama di tempat kerja dan dalam komuniti mereka

  • Berdoalah agar Kerajaan yang terdiri daripada pelbagai parti politik akan mempunyai muafakat yang semakin meningkat dalam visi, tujuan dan matlamat mereka untuk menjadikan Malaysia hebat sebagai rakan kongsi dalam menyediakan kepimpinan untuk negara.


Comments


bottom of page