top of page

Identiti: Tersembunyi Bersama Dengan Kristus (3)


Karena itu, kalau kamu dibangkitkan bersama dengan Kristus, carilah perkara yang di atas, di mana Kristus ada, duduk di sebelah kanan Allah. Pikirkanlah perkara yang di atas, bukan yang di bumi.

Kolose 3:1-2


Dalam renungan sebelumnya, saya ada mengatakan bahawa kita akan melihat siapa diri kita yang sebenarnya pada waktu Yesus Kristus menyatakan diri-Nya semula ke dunia melalui kedatangan-Nya yang kedua kali.


Namun, adakah caranya kita dapat mengenal identiti kita atau siapa kita sementara kita menjalani kehidupan di dunia ini sambil menanti kedatangan-Nya? Jawapannya ialah Ya.


Apakah caranya? Jawapannya adalah "pikirkanlah perkara yang di atas, bukan yang di bumi". Bagaimana memikirkan perkara yang di atas menyebabkan kita dapat mengenal identiti kita? Saat kita dibangkitkan bersama dengan Kristus, kita memiliki hidup yang baru yang tersembunyi di dalam Kristus. Hidup lama kita sudah mati disalibkan dan dikuburkan untuk selama-lamanya. Hidup yang baru itu letaknya di "atas" kerana Kristus naik ke atas (Syurga) setelah pelayanan-Nya di muka bumi selesai. Itulah sebabnya semakin kita mengejar Kristus, semakin kita mengenal identiti baru kita.


Marilah kita mencari hal-hal yang di atas di mana Kristus ada kerana dengan berbuat demikian, kita akan semakin mendapatkan hidup kita. Bumi tidak dapat menawarkan apa-apa kepada kita ketika kita memfokuskan perkara-perkara di bumi. Perkara "bumi" hanya akan membangkitkan hidup lama kita yang sepatutnya sudah disalibkan dan dikuburkan. Jangan menggalinya lagi.


Pr Roy Dinsim


bottom of page