top of page

Integriti



Akhir sekali, saudara-saudaraku, apa sahaja yang benar, apa sahaja yang mulia, apa sahaja yang adil, apa sahaja yang suci, apa sahaja yang indah, apa sahaja yang dipandang tinggi – jika ada sesuatu yang baik dan jika ada sesuatu yang terpuji – tumpukan fikiran kepadanya. Segala yang kamu pelajari, terima, dengar dan lihat dalam diriku – lakukanlah. Maka Allah yang sumber segala damai sejahtera akan bersertamu. Filipi 4:8-9


Berdoa dan mintalah Bapa agar Dia menguatkan anda untuk hidup dalam integriti yang sempurna. Mintalah Tuhan untuk membolehkan anda mengasihi dan mempercayai-Nya dengan tanpa perlu menyembunyikan diri anda atau memikirkan imej anda.


Doa:


Ya Tuhan,

Saya bersyukur kerana mesej dalam Kitab Filipi yang mengingatkan saya tentang kepentingan hidup dengan integriti. Saya mengakui bahawa kadang-kadang saya tergoda untuk menyembunyikan kebenaran atau akur untuk mendapatkan pujian atau persetujuan daripada orang lain (sebutkan situasi atau contoh tertentu).


Tolong kuatkan saya untuk hidup jujur dan lurus di hadapan-Mu. Bimbinglah saya untuk mengasihi dan mempercayai-Mu sedemikian rupa sehingga saya tidak perlu berpura-pura atau menyembunyikan cara hidup saya. Tolonglah saya untuk hidup dengan integriti dan konsisten, berpegang pada kebenaran-Mu.


Ya Tuhan, terimalah hidup saya sebagai persembahan yang kudus dan berkenan di hadapan-Mu. Beri saya keberanian untuk hidup dengan nilai-nilai-Mu, walaupun ia bermakna berbeza daripada dunia di sekeliling saya.


Ya Tuhan, bantulah saya untuk mencari apa yang benar, mulia, adil, suci, manis, terpuji, dan terbaik untuk-Mu. Biarlah hati saya tertumpu kepada perkara-perkara yang berkenan di hadapan-Mu, supaya hidup saya menjadi saksi yang jelas akan kasih dan kebenaran-Mu.


Terima kasih Tuhan, kerana Engkau sentiasa bersedia memberi kekuatan dan kebijaksanaan kepada mereka yang berusaha untuk hidup dalam integriti. Semoga setiap langkah saya membawa kemuliaan kepada-Mu dan mencerminkan sifat suci-Mu.


Dalam nama Yesus saya berdoa, amin.


bottom of page