top of page

Jadilah Orang Yang Tetap Taat Kepada Tuhan



Pemazmur pada saat ini sedang menghadapi rancangan jahat mereka yang menentang dirinya, oleh kerana rancangan jahat yang sedang dia hadapi maka pemzamur berdoa kepada Tuhan memohon agar Tuhan tidak membiarkan mereka memiliki apa yang diinginkan oleh mereka dan tidak membiarkan rencana mereka berhasil.

 

Sebab mereka merencanakan kesulitan bagi dirinya dan orang lain, dengan itu pemazmur datang kepada Tuhan memohon supaya mereka yang menjahati dia dengan cara memfitnah, menyebarkan berita palsu, bersaksi palsu terhadap tetangganya, dan menyebarkan cerita buruk, merasa gentar akan akibat perbuatan mereka pada hari akan datang.

 

Dengan itu pemazmur memohon kepada Tuhan supaya mereka (orang jahat) ini akan disedarkan tentang perbuatan jahat, sebab apa yang mereka lakukan pada hari ini, akan berbalik  kembali menimpa diri mereka sendiri pada hari akan datang.

 

Oleh itu jangan takut dengan ancaman orang jahta terhadap diri kita, sebab Tuhan akan melakukan keadilan dengan menyelamatkan orang yang berserah sepenuhnya kepada Tuhan ketika mereka sedang dijahati, difitnah dan dituduh. Sebab Tuhan tahu bagaimana memberi keadilan kepada mereka yang difitnah, dihina dan dibenci.

 

Oleh itu hiduplah benar dan berkenaan kepada Tuhan selama hidup kita, jangan terganggu dengan ancaman yang daripada sekeliling kita tetapi tetaplah memandang kepada Tuhan untuk pertolongan. Sebab  “...orang yang taat dan setia kepada Tuhan akan memuji Tuhan; mereka akan hidup di hadirat-Nya......” Mazmur 140:14

 

Ingat kata Firman Tuhan ini “..Janganlah balas kejahatan dengan kejahatan, atau cercaan dengan cercaan; sebaliknya balaslah kejahatan dengan berkat daripada Allah. Kamu harus berbuat demikian kerana Allah menjanjikan berkat, ketika Dia memanggil kamu. Di dalam Alkitab tertulis,“Sesiapa yang hendak menikmati hidup dan yang ingin mengalami masa yang baik, tidak boleh memfitnah orang dan tidak boleh berdusta. Dia tidak boleh melakukan kejahatan lagi, tetapi berbuat baik; dia harus berusaha dengan sungguh-sungguh untuk mendapat perdamaian..”. (1 Petrus 3:9-10)

 

Doa: Bapa yang di surga, saya datang kepadaMu, memohon kekuatan dan hikmat sewaktu dalam menghadapi ancaman orang-orang yang merencanakan yang jahat terhadap diri saya, lindungi dan kuasailah saya, agar saya tetap menjadi berkat kepada semua orang. didalam nama Tuhan Yesus saya berdoa, amin.


Pr Patrick Taie

 

bottom of page