top of page

Jangan Cuba Mendapatkannya

Minggu Kedua: Hidup Dalam Kuasa Kebangkitan


Hari 6: Jangan Cuba Mendapatkannya


Bacaan Kitab Suci hari ini:

Roma 3:21-22; 2 Korintus 5:21) Apakah anda bergumul dengan perasaan “cukup baik” bagi Tuhan? "Cukup baik" untuk berkat dan nikmat-Nya? Mungkin anda sedang berusaha untuk menjalani kehidupan yang saleh (benar) melalui kerja, dan juga membandingkan diri anda dengan orang lain dengan harapan untuk mencari tempat di mana anda akhirnya akan berasa seperti anda layak dipanggil saleh.


Berikut ialah sesuatu yang mungkin memberi provokasi teologi anda—anda tidak boleh memperoleh kebenaran, kerana anda sudah benar. Anda mungkin berfikir, Nah, saya rasa tidak benar. Tetapi itu tidak menjadikannya kurang benar! Pada saat anda dilahirkan semula, anda menjadi soleh. Tidak sempurna, tidak kudus, tetapi benar-benar dengan Tuhan. Bagaimana? Dengan iman kepada Yesus Kristus (lihat bacaan hari ini).


Pemberian Tuhan kepada dunia adalah ketika Yesus, yang tidak mengenal dosa, dibuat menjadi dosa bagi kita agar kita dapat menjadi kebenaran Tuhan di dalam Dia. Kita yang mengenal dosa, dijadikan benar ketika kita dilahirkan kembali dan menjadi ciptaan baru.


Apakah anda telah dilahirkan kembali? Jika ya, anda sudah benar dengan Tuhan. Mungkin ada beberapa hal dalam hidup anda yang perlu anda ubah, namun anda sudah benar di hadapan Tuhan. Kebenaran tidak berhubungan dengan tingkah laku kita; ia itu, anda tidak dapat memperoleh kebenaran dengan tingkah laku yang baik. Kebenaran datang hanya melalui iman kepada Yesus Kristus dan “untuk setiap orang yang percaya, tidak peduli siapa kita” (Roma 3:22). Itu adalah kebenaran yang kuat dan keajaiban yang akan mengubah hidup anda selama-lamanya ketika anda benar-benar mendapatkan pewahyuannya!


Maka, kebenaran adalah pemberian cuma-cuma yang dijamin untuk anda di kayu Salib. Ketika anda berhenti berusaha untuk memperoleh kedudukan yang benar di hadapan Allah dan menerimanya sebagai anugerah, maka anda akan bebas dari berusaha dengan kekuatan yang menyertainya.


Dan itu adalah sesuatu untuk merayakan musim Paskah ini dan setiap hari!


BERDOA:…………………


Pr Roland Satu Ukab


bottom of page