top of page

Jika Pasanganmu Mengecewakanmu, Adakah Mudah Bagimu untuk Mengalah?"


Beginilah kami sebelum acara pernikahan, selepas kami berbaik semula. Pada masa itu, saya merasakan fikiran dan perasaan negatif seperti;


"Mungkin lebih baik berpisah sahaja dengan lelaki ini."


"Hubungan ini sangat memenatkan."


"Saya tidak mahu lagi, apabila saya bersendirian saya lebih gembira, saya boleh membuat keputusan saya sendiri."


Cuba bayangkan betapa saya ingin mengecewakan pasangan saya dalam fikiran saya ketika kami sedang bersiap-siap untuk perkahwinan kami pada Disember ini. Sifat berdosa saya ingin mengeluarkan kata-kata kasar kepadanya kerana jadual kami telah terganggu. Kami telah membuat temu janji atau rancangan dengan seseorang, tetapi ternyata ada gangguan dan salah faham.


Itulah sebabnya menjalin hubungan seperti pergi berperang. Dua orang yang tidak sempurna berkumpul, ia akan mendedahkan hati anda dan bagaimana anda boleh menjadi pengasih, pemaaf, dan seperti Kristus walaupun menghadapi masalah.

Menjadi seorang Kristian tidak membuat anda mengelakkan konflik dalam hubungan. Kita semua mempunyai kecenderungan, godaan, perjuangan, dan harapan kita sendiri. Dan apabila jangkaan itu tidak dipenuhi, adakah anda akan memilih untuk mengikuti keinginan duniawi anda dan bercakap kata-kata negatif yang merendahkan pasangan anda, atau adakah anda akan memilih untuk menyerahkan emosi anda kepada Tuhan dan membiarkan Roh Kudus mengawal cara anda bertindak balas dalam situasi itu?


Apabila saya berhenti sejenak untuk merenungkan emosi saya, kecenderungan saya adalah untuk bersikap dingin dengan mereka, saya tidak akan bercakap sehingga semuanya selesai. Tapi syukur kepada Tuhan, bila kami singgah sekejap di kedai kopi, kami saling meminta maaf. Sungguh mengagumkan bagaimana kami berdua merasa bersalah dan tidak mahu menyerah kepada keinginan untuk menjadikan konflik kami lebih besar.


Saya melihat bahawa konflik dalam perhubungan juga boleh menjadi berkat yang terselindung daripada Tuhan:


  1. Kerana ia akan menunjukkan keadaan hati anda sekarang. Adakah hati anda betul dengan Tuhan atau adakah anda lebih mendengar keinginan anda sendiri? Bolehkah anda mendengar panggilan Roh Kudus? Bolehkah anda masih penyayang, pemaaf, dan rendah hati walaupun menghadapi masalah?

  2. Kerana ia akan mengajar anda untuk tidak terlalu degil dengan perancangan anda sendiri, kerana walaupun anda merancang segala-galanya, perancangan Allah tetap yang terbaik. Lepaskan kawalan. Berserahlah kerana anda tidak tahu apa yang akan berlaku esok. Berserahlah kerana anda bukan tuan dalam hidup anda sendiri; merendahkan diri di hadapan Tuhan, "Tuhan, kehendak-Mu adalah yang terbaik."

  3. Kerana konflik boleh membersihkan anda, ia akan membantu anda berkembang sebagai seorang individu. Ia seperti latihan yang menjadikan anda lebih rendah diri, lebih memahami, dan lebih sabar dengan orang dan situasi yang sukar. Kita sendiri pun susah, tetapi Allah memilih untuk memberi kita peluang kedua dan rahmat untuk memulakan yang baru.


Jadi, apabila anda mengalami konflik atau perselisihan faham dengan orang lain, soalan pertama yang perlu anda tanyakan kepada diri sendiri bukanlah "Tuhan, ini salahnya, ini adalah dosanya." Tetapi tanyakan kepada diri sendiri, “Tuhan, apakah yang Engkau mahu saya lakukan dalam situasi ini?” Jangan biarkan musuh memenangi pertempuran dengan mengalihkan perhatian anda kepada siapa musuh sebenar anda. Peka kepada janji-janji Tuhan dan jalan yang ditetapkan-Nya.


Berputus asa dalam hubungan mungkin berasa lebih mudah, tetapi melepaskan sifat berdosa anda akan menunjukkan betapa anda mengasihi Yesus. Jadi, pilih pertempuran anda dengan bijak.


Jemimah Ramos

bottom of page