top of page

Kasih sayang


Apabila Yesus melihat orang yang ramai itu, Dia berbelas kasih terhadap mereka kerana mereka bimbang dan tidak berdaya, ibarat sekawan domba tanpa gembala. Kata Yesus kepada murid-murid-Nya, “Tuaian banyak sekali tetapi penuai hanya segelintir. Berdoalah dengan bersungguh-sungguh kepada tuan yang empunya tuaian itu supaya menghantar pekerja untuk menuai.” Matius 9:36-38


Berdoalah agar Allah memberikan belas kasihan yang mendalam kepada mereka yang tersesat. Mintalah Dia membuka mata hati anda untuk melihat mereka yang jauh daripada-Nya di sekeliling anda, dalam keluarga, kejiranan atau tempat kerja anda. Tanya Dia bagaimana Dia boleh menggunakan anda untuk membantu memenuhi keperluan mereka dan berkongsi Injil dengan mereka.


Doa:


Ya Tuhan,


Saya bersyukur atas teladan belas kasihan-Mu dalam Kitab Matius yang mengingatkan saya betapa pentingnya belas kasihan kepada mereka yang jauh daripada-Mu. Saya akui kadang-kadang saya terlalu sibuk dengan hal peribadi sehingga tidak peka dengan orang yang memerlukan bantuan (sebutkan situasi atau contoh tertentu).


Tolong bimbing saya untuk memiliki belas kasihan yang mendalam terhadap orang yang tersesat dan ditinggalkan, seperti yang Engkau lakukan. Bantu saya untuk membuka mata hati saya untuk melihat mereka yang memerlukan bantuan rohani dan dorongan.


Tuhan, ajar saya bagaimana Engkau boleh menggunakan hidup saya untuk membantu memenuhi keperluan orang lain dan berkongsi Berita Baik tentang Yesus dengan mereka. Berilah saya peluang untuk menyatakan cintaMu dengan perbuatan dan perkataan saya.


Bapa, saya berdoa agar Engkau menggerakkan hati mereka yang mendoakan hal ini untuk menjadi pekerja dalam tuaian-Mu. Bantu saya untuk menjadi saksi dan berkongsi berita baik tentang Yesus dengan kegembiraan dan ketabahan.


Terima kasih, Tuhan, kerana Engkau sentiasa bersedia untuk memberikan belas kasihan dan pengertian kepada mereka yang mencari kehidupan atas belas kasihan-Mu. Semoga setiap langkah saya membawa kemuliaan kepada-Mu dan mencerminkan kasih-Mu kepada dunia di sekeliling saya.


Dalam nama Yesus saya berdoa, amin.

bottom of page