top of page

Kebaikan Tuhan ku



Mazmur 34:9 Kecaplah dan lihatlah betapa baiknya Tuhan itu. Berbahagialah orang yang berlindung padaNya.


Kecaplah adalah sesuatu yang kita alami secara peribadi. Kata lihatlah adalah pemerhatian iaitu harus mengalami untuk mengerti. Kita harus melihat dan merasakan kebaikan Tuhan, bukan hanya mendengar atau membicarakannya saja. Di dalam Roma 8:28 mengatakan,.. bahwa Tuhan turut bekerja dalam segala sesuatu untuk mendatangkan kebaikan..” setiap apa yang Tuhan kerjakan adalah kebaikan bagi kita.


Kebenaran, kasih, kesucian, kekuasaan, kesetiaan Tuhan adalah selama-lamanya. Bawa diri kita terus mendekat kepada aliran kasih dan kuasa Tuhan yang tidak terbatas itu.. Biarlah hati kita itu dipenuhi dengan syukur dan teruslah berharap dan berlindung di dalamNya. Ketika kita mulai menyerahkan segalanya kepada Tuhan, percayalah ketenangan dan kemenangan pasti menjadi bahagian kita. Kebaikan Tuhan tersedia bagi kita pada saat kita percaya dan mengandalkan Dia.Sering kali kita gagal untuk mengalami kebaikan-Nya karena aku tidak mempercayaiNya. Seharusnya bukan hal yang mengejutkan bagi kita bahwa iman kepada Tuhan adalah jalan masuk untuk mengalami kebaikan-Nya.


Renungkan:

1. Bagaimanakah perjalanan kita bersama Tuhan selama ini? Adakah kita benar-benar mengalami kebaikanNya?

2. Apakah kebaikan-kebaikan Tuhan di hidup kita selama ini? Mari kita nyatakan syukur kita dan terus mahu mengalamiNya.

3. Mari kita berfikir sejenak apakah kebelakangan ini ada ketidakpercayaan di dalam fikiran kita?



Perkara doa:

1.Mari kita berdoa supaya Tuhan memberi kita hikmat terhadap cara pandang kita terhadap hidup ini.

2. Kita berdoa supaya kita terus dapat melihat kebaikan Tuhan di dalam setiap perjuangan hidup ini.

3. Berdoa supaya kita terlebih dahulu mengalami dan melihat kebaikan Tuhan itu sehingga ianya dapat ditularkan kepada orang sekeliling kita melalui setiap teladan yang kita tunjuk.


Amay

Comments


bottom of page