top of page

Kebebasan dalam Kebenaran


Oleh itu, janganlah lagi berdusta. Hendaklah setiap orang daripada kamu bercakap benar sesama manusia kerana kita adalah sesama anggota. Efesus 4:25


Jadi berhentilah berbohong. Marilah kita beritahu jiran-jiran kita kebenaran, kerana kita semua adalah sebahagian daripada tubuh yang sama. – Efesus 4:25 (NLT)


Dulu saya suka berbohong, berkali-kali. Tidak, bukan bohong akan hal yang besar, hanya bohong kecil. Saya akan sedikit memutar fakta tentang apa yang terjadi ketika saya bersama rakan-rakan saya agar ibu saya tidak bimbang ketika saya pulang. Saya akan membesar-besarkan cerita untuk membuat diri saya kelihatan lebih baik di mata rakan-rakan. Saya tahu bahawa berbohong besar adalah salah, tetapi bagaimana dengan bohong kecil yang membantu saya keluar dari masalah dan tidak menyakiti sesiapa?


Mungkin kamu seperti saya dan sudah terjebak dalam kebiasaan buruk berbohong. Atau mungkin kamu terus berbohong mengenai hal-hal yang besar. Sejujurnya, tidak kira bohong yang besar atau kecil. Berbohong bukanlah perkara baik dan bukanlah perkara yang Ilahi.


Jadi jika kita mendapati diri kita terperangkap dalam kebiasaan berbohong, ambil masa seketika untuk merifleksi diri. Lihatlah diri kita dengan jujur dan fikirkan motif kita untuk berbohong. Adakah kita cuba untuk kelihatan lebih baik? Menyembunyikan untuk menyelamatkan diri? Atau ada alasan lain?


Bagi saya, punca kebiasaan berbohong saya adalah ketidakselamatan dan keegoisan. Saya tidak mahu kelihatan buruk atau mendapat masalah, jadi saya akan berbohong. Setelah saya berdepan dengan motif saya untuk berbohong, ia memudahkan saya untuk menyingkirkan kebiasaan itu. Saya sedar bahawa saya perlu memberitahu kebenaran walaupun ia bermakna saya akan mendapat masalah. Saya perlu memberitahu kebenaran walaupun ia bermakna orang lain mungkin melihat saya sebagai orang yang tidak baik.


Kebebasan yang saya alami apabila saya berhenti berbohong adalah luar biasa. Saya sedar bahawa terdapat kebebasan dalam memberitahu kebenaran. Jadi hari ini, pilihlah untuk memberitahu kebenaran tanpa mengira apa yang ia akan kosongkan dari diri kita.


Doa:

Tuhan Yang Maha Suci, saya memohon bimbingan-Mu untuk hidup dalam kebenaran. Bantu saya mengatasi tabiat berbohong dan memilih untuk sentiasa bercakap benar, walaupun ia mungkin sukar. Semoga kebebasan dalam kebenaran mengiringi saya setiap hari. Dalam nama Yesus saya berdoa, amin.


Student Devo

Comments


bottom of page