top of page

Kebebasan daripada Penyembahan Berhala


Oleh itu, matikanlah dalam dirimu segala yang bersifat dunia: perbuatan cabul, kecemaran, hawa nafsu, keinginan jahat dan tamak haloba, yang sama dengan menyembah berhala. - Kolose 3:5


Pada kali ini, mari kita renungkan ayat ini yang mengajak kita untuk menghapuskan apa jua perkara duniawi dalam hidup kita. Tuhan mahu kita menjauhkan diri daripada segala bentuk kejahatan, keinginan jahat, dan ketamakan yang menyimpang. Kita boleh berdoa agar Tuhan, sebagai Bapa kita, akan mendedahkan apa sahaja yang kita mahu lebih daripada Dia nyatakan dalam hidup kita. Kami meminta kekuatan untuk dengan tegas menghapuskan setiap tarikan yang tidak suci dari kehidupan kami. Berdoalah agar Tuhan memudahkan kita ke hadirat-Nya supaya kita dapat melihat dengan jelas dan menyembah Dia dengan segenap hati.


Doa:

Ya Allah, dalam doa ini saya memohon kepada-Mu agar Engkau nyatakan segala sesuatu dalam hidup saya yang lebih didambakan oleh hatiku daripada-Mu. Tolonglah saya mengenali dan menghentikan segala bentuk dosa dan godaan yang menghalang hubungan saya dengan-Mu. Berikan saya kekuatan untuk menghapuskan setiap tarikan yang tidak suci dari hidup saya.


Bimbinglah aku ya Allah untuk merenungkan kehadiran-Mu dengan hati yang tenang dan tenteram. Tolonglah saya untuk melihat dengan jelas jalan yang Engkau tunjukkan dan letakkan Engkau sebagai satu-satunya objek penyembahan dalam hidup saya. Ajar saya untuk melepaskan setiap bentuk keinginan jahat dan menggantikannya dengan cinta dan kesucian.


Terima kasih, Tuhan, kerana Engkau adalah Tuhan yang kudus dan Engkau memanggil kami untuk menjalani kehidupan yang kudus juga. Berilah kami kekuatan dan keikhlasan untuk menjauhi dosa dan hidup dalam kebenaranMu. Dalam nama Yesus, yang memberi kita kekuatan dan rahmat, kami berdoa. Amin.

Comments


bottom of page