top of page

Kehidupan - Hanya Dalam Dia

'Kerana sebagaimana dalam Adam semua mati, begitu juga dalam Kristus semua akan dihidupkan.' (1 Korintus 15:22-34, v.22).


Segera setelah ayat 'dalam Kristus' yang baru sahaja kita renungkan, datanglah ayat yang memberitahu kita bahawa 'dalam Kristus' semua akan dihidupkan - dihidupkan oleh fakta bahawa mereka berada dalam Kristus. 'Dalam dia ada hidup, dan hidup itu adalah cahaya manusia' (Yohanes 1:4). Segala sesuatu yang ada dalam Dia, telah diserahkan kepada-Nya, memiliki hidup - oleh fakta berada dalam Dia. Ia bukan sesuatu yang ditambahkan sebagai pemberian tambahan tetapi sesuatu yang melekat. Segala sesuatu dalam Dia hidup dan segala sesuatu di luar Dia mati.


Seorang penulis menjelaskan dengan cara ini: 'Wang anda, jika disimpan di luar Dia dan tujuan-Nya mati, mati kerana ia tidak mempunyai tujuan. Perbuatan anda di luar Dia juga akan hancur dan mati kerana mereka tidak mempunyai tujuan kekal, oleh itu tiada kehidupan kekal. Hubungan anda, termasuk hubungan perkahwinan, mati jika mereka tidak dalam Dia. Mereka tidak mempunyai makna kekal dan oleh itu tiada kehidupan kekal. Segala-galanya kekal, selamat dan terjamin dalam Dia. Di luar Dia tiada apa yang kekal, selamat dan terjamin - "Dalam Adam semua mati."'


Dalam membuat kenyataan 'sebagaimana dalam Adam semua mati' Paulus menunjukkan kepada kita kefanaan umat manusia melalui hubungan kekeluargaan kita dengan Adam - nenek moyang umat manusia - yang sifatnya kita kongsikan. Tetapi ia juga menunjukkan kepada kita lebih dari itu kepada kejahatan rohani yang mana kematian fizikal adalah sekaligus simbol dan hukuman. Terdapat lebih banyak lagi, dengan kata lain, kepada kematian daripada sekadar kematian fizikal. Bau kematian ada pada segala sesuatu yang berada di luar Yesus Kristus. Sayangnya, usaha untuk memberi makna tanpa Yesus adalah seperti meletakkan bedak pada wajah orang mati; kesannya hanya kosmetik. Dalam Kristus kehidupan berkuasa, dan tiada apa-apa selain kehidupan. Tiada apa-apa!


Renungan Lanjut:

Ayub 1:20-21;

Mazmur 49:10;

Matius 6:19-21


Doa:

Wahai maut, di manakah sengatmu? Wahai kubur, di manakah kemenanganmu? Terima kasih, Juruselamatku, kerana mereka yang ada dalam Engkau mempunyai jaminan bahawa kematian telah dilucutkan senjatanya dan kehilangan sengat racunnya. Segala kehormatan dan kemuliaan untuk nama-Mu selama-lamanya. Amin.


Rev Gerawat Maran

bottom of page