top of page

Kemanisan Untuk Jiwa

Hari 6: Siri Pengabdian Dari Fokus Pada Keluarga

“Sebaliknya, apabila seseorang memiliki kebijaksanaan yang berasal dari syurga, maka dia bersifat murni, mencintai kedamaian, lemah lembut dan ramah-tamah. Dia juga bersikap belas kasihan serta mengamalkan segala jenis perbuatan baik. Dia tidak bersikap berat sebelah dan tidak munafik atau bertalam dua muka.”

Yakobus 3:17 AVB


BERCAKAP DENGAN ALLAH


Semasa berdoa bersama-sama, bergilir-gilir mengucap syukur kepada Tuhan untuk makanan kegemaran anda.


MELANGKAH KE TEMPAT YANG DALAM


Lekatkan sehelai kertas di dinding. Lukiskan pinggan di atas kertas dan jemput ahli keluarga melukis dua pencuci mulut kegemaran mereka di atas pinggan. Semua pencuci mulut ini akan digabungkan menjadi satu pencuci mulut keluarga yang menakjubkan, namun khayalan. Sekarang minta anak anda mencipta nama untuk hidangan ini.


LEBIH DALAM LAGI


Seronok untuk membayangkan semua pencuci mulut kegemaran anda di tempat yang sama pada masa yang sama. Dan walaupun ini mungkin menyeronokkan untuk dibayangkan, ia tidak sihat untuk benar-benar makan semua makanan itu. Kawalan diri menghalang anda daripada membuat pilihan pemakanan yang buruk; pada masa yang sama, ia membantu anda belajar menghargai perkara yang lebih baik untuk anda. Pernahkah anda mempertimbangkan untuk mengembangkan rasa kebijaksanaan? Amsal 24:13-14 berkata begini: “ Hai anakku, makanlah madu, kerana itu baik, dan titisan madu manis dari sarang lebah manis untuk dikecapi. Ketahuilah bahawa demikianlah hikmah bagi jiwamu: jika engkau mendapatkannya, maka ada masa depan, dan harapanmu tidak akan lenyap.” Sama seperti makan pencuci mulut kegemaran anda boleh menjadi menyenangkan, begitu juga menggunakan kebijaksanaan dalam pilihan anda boleh mempunyai pengaruh manis pada kehidupan anda sekarang dan pada masa hadapan.


PERBINCANGAN


Bagaimanakah kebijaksanaan boleh menjadi manis kepada jiwa anda dengan cara yang sama pencuci mulut manis untuk citarasa anda?


Bagaimana anda boleh mencari kebijaksanaan?


Comments


bottom of page