top of page

Kemenangan Setelah Penantian Panjang


Sesudah empat ratus tiga puluh tahun, tepat pada hari itu, keluarlah seluruh rombongan umat TUHAN dari Tanah Mesir. – Keluaran 12:41 (AVB)


Dapatkah anda bayangkan hidup dalam perhambaan untuk waktu yang lama? Itulah yang dialami oleh orang Israel. Tahun demi tahun mereka menjadi hamba. Saya yakin mereka bertanya-tanya apakah sesuatu akan pernah berubah atau menjadi lebih baik.


Namun, di tengah kesukaran, orang Israel dibebaskan setelah menunggu begitu lama.


Kuncinya ialah ingatlah Tuhan dalam kemenangan anda. Mudah untuk lupa bahawa Tuhan telah bergerak dalam hidup anda. Anda mungkin terperangkap dalam rutin harian dan melupakan segala kebaikan yang Tuhan lakukan untuk anda. Itulah yang sering dilakukan oleh keturunan Israel. Mereka lupa bagaimana Tuhan telah membebaskan mereka berulang kali.


Cabaran ini adalah untuk mengingat bahawa tidak kira berapa lama anda berjuang, akhirnya akan ada kemenangan. Kemudian juga, dalam kemenangan itu, jangan lupa akan Tuhan. Ingatlah bagaimana Dia telah bergerak dalam hidup anda dan membantu anda. Tuhan baik, Dia sedang bergerak dan membantu anda melakukan perkara-perkara besar, jadi tetap bersemangat, dan ingatlah Tuhan dalam kemenangan anda.


Doa:

Tuhan, saya bersyukur bahwa pada akhirnya, jika saya tetap bersama-Mu, ada kemenangan. Saya akan tetap bersemangat dan terus percaya, mengetahui bahwa Engkau akan membawa saya keluar dan melakukan perkara-perkara baik dalam hidup saya.


Student Devo

Comentários


bottom of page