top of page

Kepada Tuhan Yang Terutama


Amsal 3:6 (AVB): "Ingatlah Dia dalam segala jalanmu, maka Dia akan meluruskan jalanmu.."


Ayat ini mengajarkan pentingnya mengakui Tuhan dalam setiap aspek kehidupan kita. Ketika kita mencari panduan-Nya dan menghormati-Nya dalam segala hal yang kita lakukan, Dia akan memimpin kita pada jalan yang benar.


Renungkan bagaimana kita dapat membawa Tuhan ke dalam setiap aspek kehidupan kita, baik dalam pekerjaan, keluarga, atau hubungan, sehingga kita dapat hidup sesuai dengan rencana-Nya.


Doa:

Ya Tuhan, kami memerlukan bimbingan-Mu dalam setiap langkah hidup kami. Bantu kami untuk selalu mengakui Engkau dalam segala aspek kehidupan kami, sehingga kami dapat berjalan sesuai dengan rencana-Mu. Terima kasih karena Engkau adalah Pemimpin kami yang setia. Amin.


 

Penjelasan Amsal 3:6


Amsal 3:6 (AVB) adalah ayat yang mengajar kepentingan mengakui Tuhan dalam setiap langkah dan keputusan yang kita buat. Ayat ini menyampaikan mesej bahawa apabila kita mengarahkan perhatian kita kepada Tuhan dan bergantung kepada-Nya untuk hidup kita, Dia akan membimbing dan meluruskan jalan hidup kita. Berikut penjelasan lebih lanjut tentang maksud ayat ini:


1. "Ingatlah Dia dalam segala jalanmu"

Ini adalah panggilan untuk sentiasa menyedari kehadiran Tuhan dalam setiap aspek kehidupan kita. Bukan sahaja dalam ibadah atau ketika berdoa, tetapi juga dalam perbuatan seharian, dalam keputusan besar dan kecil, kita diingatkan supaya mempunyai kesedaran tentang Allah.


2. "Dia akan meluruskan jalanmu"

Ayat ini menjanjikan bahawa jika kita meletakkan Tuhan sebagai pusat kehidupan kita, Dia akan membimbing dan meluruskan jalan kita. Ini bermakna Dia akan membantu kita mengelakkan kesilapan, membuat keputusan yang bijak, dan membawa kita ke arah yang betul mengikut rancangan-Nya.


Maksud ayat ini ialah kita tidak boleh bergantung semata-mata kepada pengetahuan atau kebijaksanaan kita sendiri, tetapi kita perlu mengakui Tuhan dalam semua perkara. Apabila kita berserah kepada-Nya dan mencari-Nya dalam doa, kita menerima bimbingan ilahi-Nya. Ini adalah peringatan bahawa kita sebagai manusia mempunyai keterbatasan, tetapi Allah mempunyai pandangan yang lebih luas dan pengetahuan yang lebih mendalam.


Ayat ini juga menunjukkan hubungan intim dengan Tuhan yang membawa kepada kehidupan yang lebih baik. Apabila kita mengakui Dia dalam setiap langkah kita, kita membenarkan Dia memimpin kita ke arah yang bermakna dan benar. Ini adalah panggilan untuk hidup dalam ketaatan kepada Tuhan dan bergantung kepada-Nya dalam perjalanan hidup kita.

Comentarios


bottom of page