top of page

Kitalah Harapan Bangsa


Mazmur 33:12 AVB

Diberkatilah bangsa yang Allah mereka ialah TUHAN, mereka yang telah dipilih sebagai milik-Nya.


Mazmur 22:27-28

Setiap pelosok dunia akan ingat dan berpaling kepada TUHAN, dan semua kaum bangsa akan menyembah-Mu, kerana kerajaan milik TUHAN dan Dia memerintah segala bangsa.


Siapakah yang peduli akan negara kita kalau bukan kita yang sebagai warganegara Kerajaan Tuhan? Kita bukan umat yang hanya mementingkan perkara di dalam gereja tetapi juga bagi hal bangsa-bangsa lain dan negara Malaysia. Perubahan tampuk pemerintahan yang baru terjadi memperlihatkan bahwa Tuhan peduli akan bangsa ini. Tuhan bekerja bagi Umat-Nya! Hasil seruan doa-doa orang percaya yang tidak pernah berhenti menggenapi janji Tuhan akan kita. Ini memperlihatkan kesatuan orang-orang percaya bukanlah hal yang sia-sia tetapi juga menjadi kunci akan perubahan dan inilah harapan bangsa.


Bukan hanya dalam hal politik, tetapi ekonomi negara yang merundum saat ini. Maka melalui kesempatan ini kita menolong, memberi, mendorong, memperlengkapi antara satu sama lain untuk bertahan dalam musim ini tidak mengira bangsa-bangsa lain.


Kita harus menyatu dengan masyarakat untuk memperlihatkan apa yang baik melalui cara hidup kita. Di dalam masyarakatlah kita boleh membuktikan diri dan hidup kita sebagai hamba Tuhan. Hamba Tuhan yang tidak mudah terjebak oleh penyelewengan-penyelewengan yang dilakukan orang lain. Jika orang lain dalam kemerdekaannya, bebas berbuat apa saja, maka kita tidak. Mewujudkan kemerdekaan kita bukan dengan berperilaku sesuka hati melainkan dengan kepatuhan. Sekali lagi, ingatlah bahwa kepatuhan kita pada peraturan adalah berdasarkan Yesus Kristus (Injil). Dari sudut ini iman dan kebenaran akan benar-benar memperlihatkan sudut positifnya.


Kita harus terus bekerja, berkarya, dan berdampak bagi Malaysia, karena itulah yang Tuhan minta dan percayakan kepada kita. Kita harus lebih aktif membangun komuniti kita, lebih banyak lagi mendoakan bangsa-negara kita, dan lebih banyak lagi bergerak sebagai saksi-saksi Yesus di negara ini.


RENUNGAN

1 Timotius 2:1-2

Pertama-tama aku menyeru supaya permohonan, doa, syafaat dan kesyukuran dinaikkan untuk semua manusia – untuk raja-raja dan semua yang memegang kuasa, supaya kita hidup aman tenteram, salih dan penuh hormat. Inilah yang baik dan diredai oleh Allah Penyelamat kita.


PERKARA DOA

1) Berdoalah kepada Tuhan, berseru kepada-Nya supaya Dia berbelas kasihan terhadap Malaysia yang kita sayangi, supaya Malaysia akan kekal aman damai, dan para pemimpin kita akan memerintah dengan penuh hikmah serta mengutamakan kebajikan rakyat Malaysia dan kesejahteraan Malaysia yang tercinta.


2)Berdoa bagi hak hak gereja tetap dibela dan dipelihara bagi setiap perkara , aktiviti dan program yang akan dilakukan.


3)Berdoa agar Mezbah Doa dalam keluarga , Gereja , orang percaya akan dibangun dan dikekalkan kerana itu adalah priority utama dalam hidup kita.


4)Berdoa agar kita tetap setia menjalankan amanat Agung bagi negara Malaysia.



Comments


bottom of page