top of page

Komunikasi Dua Hala


'Aku akan mendengar firman Allah...' (Mazmur 85:1-13, a.8)


Kita akan mempertimbangkan beberapa aspek lain mengenai tema pilihan kita. Sebelum kita mempertimbangkan aspek-aspek ini, biar saya berkongsi dengan anda beberapa ayat yang saya jumpa dalam bacaan saya mengenai bimbingan yang kita tidak sedar. “Apabila saya melihat kembali, saya merasakan bahawa anda telah dibimbing secara Ilahi seperti laluan gunung yang samar dengan liku-liku yang sukar dilihat ketika anda menuruninya. Namun, apabila anda melihat kembali dari dasar lembah, anda dapat melihut jalur yang jelas di sisi gunung.' Betapa indahnya kata-kata ini. Kata-kata itu diambil dari penulisan Dr. W.E. Sangster, iaitu salah seorang mentor rohani saya.


Walaupun kita melihat kembali dan teruja apabila kita menyedari bahawa kita telah dibimbing oleh Tuhan, tetapi keperluan yang sering timbul adalah mengetahui kehendak Tuhan sebelum sesuatu peristiwa itu berlaku. Kepercayaan mungkin terletak di hati iman kita sebagai orang percaya, tetapi bahkan hamba Allah yang paling mempercayai Tuhan pernah berseru memohon penerangan ketika mereka berdepan dengan keputusan penting yang mempunyai kesan yang meluas. Seperti yang dinyanyikan dalam lagu lama, 'Kehendak kita adalah untuk menjadikan milik-Mu', lagu ini membantu kita untuk mengetahui apakah sebenarnya kehendak Allah untuk kita. Adakah permintaan itu terlalu besar? Saya tidak percaya begitu. Jadi, bagaimana kita mempersiapkan diri untuk menerima kehendak Allah?


Perkara pertama yang perlu kita lakukan adalah untuk berdoa. Apabila saya melihat kembali dalam hidup saya, saya yakin bahawa jika doa memainkan peranan yang lebih besar dalam aktiviti harian saya, jalan Tuhan akan lebih jelas pada masa kekeliruan, dan saya dapat berbicara dengan lebih jelas. Di mana ada kemiskinan dalam doa, akan terdapat kekeliruan dalam fikiran. Saya yakin dengan itu sebagaimana saya yakin bahawa matahari akan terbit esok pagi."


Renungan Lanjut:

2 Tawarikh 20:1-28


Doa:

Bapa, saya sedar bahawa mengetahui rancangan-Mu untuk hidup saya akan jauh lebih mudah jika saya mengenali-Mu dengan lebih baik. Dan saya hanya boleh mengenali-Mu dengan lebih baik dengan menghabiskan lebih banyak masa dengan-Mu. Bantulah saya untuk melakukan ini ya Tuhan. Dalam nama Yesus. Amin.


Rev Gerawat Maran



Related Posts

See All

Dia Tuhan Yang Tidak Pernah Berubah

“...Tetapi Engkaulah Allah yang sudi mengampuni, yang pengasih dan penyayang, yang panjang sabar dan berlimpah kasih setia-Nya. Engkau tidak meninggalkan mereka....” Nehemia 9:17b Oleh kerana mereka t

Kommentare


bottom of page