top of page

Melalui Iman, Kita Menjadi Anak-Anak Tuhan


"…Kerana kamu percaya kepada Kristus Yesus, maka kamu menjadi anak-anak Allah dan bersatu dengan Kristus Yesus.......” Galatia 3:26


Mengikut amalan masyarakat Romawi, seorang anak yang meningkat dewasa (akil balig) akan mengganti jubah anak-anaknya dengan jubah orang dewasa. Hal ini menandakan bahwa dia sekarang adalah seorang dewasa dan memiliki hak dan tanggung jawab sepenuhnya. Oleh itu Paulus menggunakan konsep pengertian budaya ini untuk menjelaskan kepada Jemaah gereja Galatia tentang konsep baptisan. Dengan itu seorang yang percaya setelah melalui bapatisan akan dinyatakan dewasa secara iman mereka, dan siap untuk mengambil hak dan tanggung jawab mereka yang sepenuhnya. Sebab mereka sudah menanggalkan jubah lama mereka iaitu hukum Taurat dan mengenakan jubah baru kebenaran di dalam Kristus.


Oleh kerana kita sudah percaya kepada Kristus Yesus dengan sepenuh hati, dengan segenap jiwa dan dengan seluruh akal kita, maka kita sudah menjadi anak-anak Allah dan bersatu dengan Kristus Yesus.


Sekarang anda dan saya adalah anak-anak Allah, melalui iman kita didalam Tuhan kita Yesus Kristus, sebab kita telah dibaptis dalam Kristus dan disatukan dengan Kristus. Dengan itu, sekarang kita sudah menerima sifat-sifat Kristus sendiri.


Doa: Bapa yang di surga, saya datang kepadaMu, dan berterima kasih kepadaMu kerana menerima saya menjadikan anak-anakMu. didalam nama Tuhan Yesus saya berdoa, amin.


Pr Patrick Taie

bottom of page