top of page

Mencukupkan Diri Dengan Kasih Kristus


EFESUS 3:17-19

17) sehingga oleh imanmu Kristus diam di dalam hatimu dan kamu berakar serta berdasar di dalam kasih. 18) Aku berdoa, supaya kamu bersama-sama dengan segala orang kudus dapat memahami, betapa lebarnya dan panjangnya dan tingginya dan dalamnya kasih Kristus, 19) dan dapat mengenal kasih itu, sekalipun ia melampaui segala pengetahuan. Aku berdoa, supaya kamu dipenuhi di dalam seluruh kepenuhan Allah.

 

Antara wahyu Allah yang saya perolehi dalam saat teduh yang begitu mengubah kehidupan saya adalah mencukupkan diri dengan kasih Kristus. Ketika saya mencukupkan diri dengan kasih Kristus, saya mengalami kepenuhan Allah. Maksudnya, mengalami kasih Kristus itu sama dengan mengalami kasih Allah kerana kepenuhan Allah berdiam di dalam Yesus Kristus (Kol 1:19). Disebabkan oleh pengalaman ini, saya memahami apa yang dikatakan oleh Paulus dalam doanya di Ef 3:17-19, teks utama renungan kali ini.

 

Saya percaya bahawa kasih Kristus itu senantiasa cukup untuk anda dan saya setiap hari. Kasih Kristus itu sempurna, itulah sebabnya ia cukup untuk setiap umat percaya di muka bumi. Kasih Kristus tidak pernah berkekurangan kerana firman Tuhan mengatakan; betapa lebarnya dan panjangnya dan tingginya dan dalamnya kasih Kristus itu. Kalau kasih Kristus itu sedemikian rupa, mengapakah begitu ramai yang masih mengakui tidak mengalami kasih Allah? Mengapa ramai yang tidak yakin bahawa mereka dikasihi Allah? 

 

Saya meyakini bahawa masalahnya bukan terletak pada kasih Allah, tetapi pada pemahaman atau pengertian anak-anak Allah terhadap kasih Kristus. Maksudnya, yang tidak cukup itu bukan kasih Allah, tetapi pewahyuan tentang kasih Kristus terhadap orang-orang percaya. Manusia diciptakan untuk hidup dalam kasih Kristus. Tanpa kasih Kristus, manusia mati dan menyebabkan terdapatnya kekosongan dalam hidup. Ramai orang termasuklah orang Kristian sendiri yang cuba ingin mengisi kekosongan itu dengan wang, harta benda, gajet dengan teknologinya yang canggih, hubungan seksual dan bermacam-macam lagi bentuk material dan hubungan sosial, namun tidak berjaya dan semuanya itu gagal menyamai kasih Kristus. Kasih Kristus tidak tergantikan!

 

Ada juga yang ingin memenuhi kekosongan itu dengan menambahkan sebanyak mungkin pendidikan dan pengetahuan. Tidak ada masalahnya dengan itu, tetapi firman Tuhan mengatakan bahawa kasih Kristus melampaui segala pengetahuan. Kasih Kristus itu tidak dapat digantikan atau disamakan dengan pengetahuan kerana pengetahuan akan lenyap tetapi kasih tidak berkesudahan (1 Kor 13:8). 

 

Jadi, bagaimanakah kita dapat memiliki kasih Kristus yang luarbiasa ini? Kuncinya terdapat di dalam Efesus 3:17 - sehingga oleh imanmu Kristus diam di dalam hatimu dan kamu berakar serta berdasar di dalam kasih. Kita dapat menerima dan mencukupkan diri dengan kasih Kristus hanya oleh iman. Dengan iman, Kristus diam di dalam kita dan bukan itu sahaja, kita juga dapat berakar serta berdasar di dalam kasih-Nya yang besar. Kasih Kristus cukup untuk anda dan saya!

 

Pr Roy Dinsim

 

bottom of page