top of page

Menerima Panggilan Tuhan: Mengatasi Keraguan


Adakah anda pernah rasa seperti Tuhan tidak dapat menggunakan anda? Mungkin kerana masa lalu anda membuat anda berfikir begitu. Barangkali anda mempunyai kelemahan besar dalam personaliti anda dan anda fikir Tuhan tidak dapat menggunakan anda. Jika anda meragui bahawa Tuhan dapat menggunakan anda, anda tidak sendirian. Musa juga merasa demikian dalam ayat hari ini.

Tetapi Musa menjawab kepada TUHAN, “Sesungguhnya, hamba-Mu ini seorang yang tidak petah lidahnya, bagaimanakah mungkin Firaun akan mendengar kata-kata hamba?”" – Keluaran 6:30 (AVB)

Musa bertanya kepada Tuhan mengapa. Dia berkata, "Sesungguhnya, hamba-Mu ini seorang yang tidak petah lidahnya, bagaimanakah mungkin Firaun akan mendengar kata-kata hamba?"

Saya rasa terkadang mudah untuk meragui bahawa Tuhan dapat menggunakan kita. Apabila kita melihat diri kita sendiri, kita dapat menemui begitu banyak kekurangan dan kesalahan. Tetapi inilah perkara pentingnya, Tuhan tidak memandang kepada kelemahan kita. Dia memandang kepada potensi kita. Dia dapat melihat potensi kita jika kita bersedia mengatakan ya kepada apa yang Dia minta kita lakukan.

Jika anda bekerjasama dengan Tuhan, anda akan menjadi tidak terhentikan. Oleh itu, daripada memberi tumpuan kepada kelemahan anda, memberi tumpuan kepada keupayaan Tuhan. Dan yang paling penting, jangan ragu akan keupayaan Tuhan untuk menggunakan anda. Ya, anda tidak sempurna, tetapi jika anda bersedia mengatakan ya kepada Tuhan, Dia dapat menggunakan anda. Jadi hari ini, memberikan dorongan kepada diri sendiri. Tuhan dapat menggunakan anda. Jangan ragu tentang fakta itu. Tuhan dapat menggunakan anda, dan Dia ingin melakukannya. Hanya tinggal pada anda untuk percaya akan itu dan mengatakan ya kepada apa jua yang Dia minta anda lakukan.

Doa: Tuhan, saya bersyukur kerana Engkau ingin menggunakan saya. Saya bertekad hari ini untuk mengatakan ya kepada apa jua yang Engkau minta saya lakukan. Saya ingin digunakan untuk-Mu dalam cara apa pun yang Engkau ingin gunakan saya. Dalam nama Yesus, amin.


Student Devo


bottom of page