top of page

Menunjukkan Kebaikan

Hari 8: Siri Pengabdian Dari Fokus Pada Keluarga

“Sebagai orang pilihan Allah yang suci dan amat dikasihi-Nya kamu haruslah bersifat belas kasih, baik budi, rendah hati, lemah lembut dan sabar.”

Kolose 3:12 AVB


BERCAKAP DENGAN ALLAH


Berterima kasih kepada Tuhan untuk keluarga dan rakan-rakan anda. Mintalah Dia membantu anda untuk sentiasa memperlakukan orang lain dengan kebaikan.


MELANGKAH KE TEMPAT YANG DALAM


Sebelum waktu makan, minta setiap ahli keluarga mengumpulkan lima helai baju. Apapun gayanya. Ideanya ialah untuk mempunyai simpanan baju untuk diambil. Semasa anda bersiap untuk makan malam – menyediakan meja, mengisi minuman, menghidangkan makanan – sila tawarkan untuk membantu satu sama lain dengan tugasan. Anda juga boleh memuji tugas yang dilakukan dengan baik: “Wah, Mak! Bau ini sedap.” Semasa anda bersikap baik kepada ahli keluarga anda yang lain, pakaikan salah satu baju anda. Matlamatnya adalah untuk memakai semua baju anda.


LEBIH DALAM LAGI


Setiap baju yang anda pakai adalah simbol kebaikan yang anda tunjukkan kepada ahli keluarga anda. Anda menunjukkan tindakan Kolose 3:12. Dalam ayat tersebut, Allah menyuruh kita untuk mengenakan kebaikan. Seperti yang anda lakukan dan berkata baik, anda menunjukkan kebaikan yang datang daripada Tuhan.


PERBINCANGAN


Kongsikan beberapa cara orang lain menunjukkan kebaikan kepada anda.


Bagaimana anda boleh menunjukkan kebaikan? Mengapa ini penting?


bottom of page