top of page

Mesej Paskah: Memuliakan Allah Dengan Tubuh Dan Roh


1 Korintus 6:20 (TSI) Karena kita sudah ditebus dengan harga yang sangat mahal— yaitu darah Kristus. Oleh karena itu, marilah kita memuliakan Allah dengan tubuh dan roh kita karena tubuh dan roh kita adalah milik Allah.


Mungkin ada yang tertanya-tanya, mengapa ayat di atas hanya mengajak untuk memuliakan Allah dengan tubuh dan roh? Bagaimana pula dengan jiwa kita? Bukankah sepatutnya kita memuliakan Allah dengan roh, jiwa dan tubuh kita?

Manusia terdiri daripada 3 elemen iaitu roh, jiwa dan tubuh. Apabila 2 daripada 3 elemen manusia menjadi milik Allah, apakah yang terjadi dengan 1 elemen yang masih tinggal? Ya benar, ia hanya mampu tunduk. Jiwa hanya mampu menurut. Lagipun, sejak penciptaan, kewujudan jiwa adalah akibat daripada pertembungan antara nafas Allah (roh) dan debu tanah (tubuh); Kejadian 2:7 (ILT3) Dan YAHWEH, Elohim, membentuk manusia dari debu tanah, lalu Dia mengembuskan napas kehidupan ke dalam lubang hidungnya, dan manusia itu menjadi jiwa yang hidup.


Dalam erti kata lain, jiwa tidak dapat berdiri sendiri. Jiwa memerlukan motivasi sama ada dari roh atau tubuh. Hanya dengan demikian ia dapat bertindak atau berfungsi kerana jiwa adalah medan untuk membuat keputusan. Dalam jiwa, ada minda, emosi dan kehendak. Status minda, emosi dan kehendak dipengaruhi oleh roh ataupun tubuh yang merupakan pusat motivasi manusia. Apabila roh dan tubuh kita sudah menjadi milik Allah, hal yang kita fikirkan, rasakan dan inginkan adalah kehendak Allah.


Namun, kesatuan antara roh, jiwa dan tubuh ini hancur ketika manusia jatuh dalam dosa. Roh manusia mati, dan tubuh manusia mempunyai keinginannya yang tersendiri kerana terdedah kepada dunia melalui 5 organ deria. Maka sumber motivasi jiwa hanyalah dari tubuh sehingga perkataan dan tindakan manusia menjadi serupa dengan dunia ini. Manusia menjadi semakin jahat dan dosa bertambah-tambah.


Apakah penyelesaiannya? Yesus Kristus menebus kita daripada dosa dengan harga yang sangat mahal iaitu dengan darah-Nya sendiri yang tercurah di kayu salib. Maksudnya, kita sudah dibeli dan harganya sudah lunas dibayar. Roh kita dihidupkan daripada kematian dan kuasa iblis, maut dan dosa yang membelenggu tubuh dan jiwa kita dipatahkan dalam nama Yesus! Sekarang, kita boleh memilih untuk memuliakan Allah dengan roh dan tubuh kita semula! Semuanya ini hanya dimungkinkan oleh Tuhan kita Yesus Kristus.


Walau bagaimanapun, 5 organ deria kita masih terdedah kepada dunia yang semakin jahat ini. Jiwa kita kadangkala tersepit untuk mau menuruti keinginan tubuh ataupun keinginan roh. Namun ingatlah bahawa anda dan saya milik Yesus Kristus, bukan dunia ini. Kita sudah dibeli dengan lunas. Jangan biarkan jiwa anda diperhambakan oleh orang atau hal yang tidak pernah membeli anda. Janganlah bodoh! Yesus Kristus mencurahkan segalanya untuk memiliki anda semula. Izinkan jiwa anda mengikuti Roh-Nya melalui firman dan persekutuan orang-orang percaya.


Selamat hari Paskah!


Pr Roy Dinsim


Comentários


bottom of page