top of page

Oleh Kerana Anugerah-Nya, Kita Menjadi Anak-anak-Nya

"… Lihatlah, betapa besarnya kasih yang dikaruniakan Bapa kepada kita, sehingga kita disebut anak-anak Allah, dan memang kita adalah anak-anak Allah.....” 1 Yohanes 3:1a.


Oleh kerana kita sudah percaya kepada Tuhan Yesus maka kita menerima status dan posisi yang baru didalam hidupini. Kita tidak lagi dipanggil sebagai musuh Tuhan, melainkan kita dipanggil sebagai anak-anak Tuhan. Status baru ini terjadi bagi diri kita oleh karena kasih anugarah Tuhan yang besar (1Yoh 3:1).


Oleh kerana status yang baru yang kita terima oleh kerana percaya kepada Tuhan Yesus maka dunia tidak mengenal kita sebab dunia ini tidak mengenal diri Yesus. Itulah sebabnya Yesus berkata kepada pengikut-pengikut-Nya bahawa mereka akan mengalami penderitaan di dunia, karena dunia tidak pernah menerima Yesus Kristus sebagai Anak Allah sehingga mereka demikian juga dengan diri kita pada hari ditolak oleh dunia ini, penderitaan dan penganiayaan yang kita alami hari ini membuktikan bahwa kita sesungguhnya anak-anak Allah.


Oleh kerana status yang baru yang kita terima oleh kerana percaya kepada Tuhan Yesus maka kita berubah menjadi seperti Kristus (1Yohanes 3:2). Dengan itu setiap kita yang percaya kepada Yesus Kristus sudah menjadi seperti diri-Nya. Tetapi sekarang kita belum jelas bagaimana keadaan kita nanti, tetapi apabila Kristus Yesus datang kembali akan datang, maka kita akan menjadi sama seperti Dia. Kita akan melihat-Nya dalam keadaan-Nya yang sebenarnya.


Tahukah anda bahawa anda dan saya telah menjadi anak-anak-Nya dan seperti diri-Nya, di saat kita menerima Dia menjadi Tuhan dan penyelamat hidup kita secara peribadi.


Doa: Bapa yang di surga, saya datang kepadaMu, mengucap terima kasih kepadaMu, kerana menjadikan diri saya sebagai anak-anakMu dan serupa dengan diri-Mu. Oleh itu ajarlah saya untuk menjalani kehidupan yang menyenang diriMu setiap hari ini, didalam nama Tuhan Yesus saya berdoa amin.


Pr Patrick Taie

bottom of page