top of page

Orang Muda Yang Melayani...


Efesus 6:10 (TB) Akhirnya, hendaklah kamu kuat di dalam Tuhan, di dalam kekuatan kuasa-Nya.

Efesus 4:11-12 (TB) Dan Ialah yang memberikan baik rasul-rasul maupun nabi-nabi, baik pemberita-pemberita Injil maupun gembala-gembala dan pengajar-pengajar, untuk memperlengkapi orang-orang kudus bagi pekerjaan pelayanan, bagi pembangunan tubuh Kristus,


Khusus untuk orang muda Kristian yang melayani, hati saya untuk anda kerana saya juga orang muda yang melayani dan punya beberapa karunia atau kekuatan dalam pelayanan gereja. Saya percaya ramai dari kalangan anda yang melayani dan punya posisi tertentu di dalam gereja anda masing-masing. Saya ingin kongsikan dua nilai atau prinsip pelayanan yang telah menjaga saya di dalam pelayanan selama ini untuk menginspirasikan anda.


Pertama, “hendaklah kamu kuat di dalam Tuhan...”. Firman ini tidak mengatakan; hendaklah kamu kuat di dalam karunia, doktrin, kemahiran dan apa pun tuntutan yang diperlukan dalam pelayanan. Sudah tentu saya tidak bermaksud untuk kita tidak kuat dan bertumbuh dalam semua perkara tersebut. Saya menyadari semua ini penting dan mempunyai fungsi serta tempatnya yang tersendiri dalam memperlengkapi tubuh Kristus pada hari ini. Namun, kuat di dalam karunia, doktrin, kemahiran, dan sebagainya, tidak menjamin anda kuat di dalam Tuhan. Kuat di dalam Tuhan dipengaruhi oleh hubungan dengan Tuhan dan bukannya banyak melakukan pelayanan. Melakukan banyak pelayanan bukanlah kayu pengukur keutuhan kita di dalam Tuhan. Namun, tidak dinafikan bahawa melakukan pelayanan adalah akibat daripada hubungan yang utuh dengan Tuhan.


Kedua, karunia atau panggilan kita di dalam pelayanan bukanlah untuk membina imej diri atau meningkatkan harga diri tetapi untuk memperlengkapi jemaat Allah ataupun orang-orang kudus. Sangat jelas dalam Efesus 4:11-12; Dan Ialah yang memberikan baik rasul-rasul maupun nabi-nabi, baik pemberita-pemberita Injil maupun gembala-gembala dan pengajar-pengajar, untuk memperlengkapi orang-orang kudus bagi pekerjaan pelayanan, bagi pembangunan tubuh Kristus. Pendek kata, karunia atau panggilan yang kita miliki bukan untuk kepentingan diri-sendiri tetapi untuk kepentingan orang lain. Sepatutnya, imej diri dan harga diri orang-orang yang bakal melayani sudah beres sebelum mereka menceburkan diri melayani orang lain. Itulah sebabnya kita perlu kuat di dalam Tuhan terlebih dahulu sebelum kuat di dalam pelayanan supaya kita mendapat imej diri yang benar.


Sekiranya tidak, pelayanan kita akan menjadi agenda peribadi dan bukan agenda Tuhan. Itulah sebabnya tidak sedikit orang yang berlumba-lumba ingin menjadi yang terbesar di dalam pelayanan demi untuk nama baik dan harga/imej dirinya sendiri. Masalah lain akan timbul seperti nama pelayanan dimanipulasi dan saling merendahkan atau memburukkan sesama pelayan. Pelayanan akan menjadi tidak matang dan rapuh. Kesannya, karunia dan panggilan Allah mungkin tidak mencapai sasaran sesuai Efesus 4:11-12.


Oleh itu, anak-anak muda, marilah kita mendahulukan “kuat di dalam Tuhan” melalui hubungan dan pengenalan kita akan Tuhan sebelum kita tampil melayani supaya pelayanan dilakukan atas dasar memperlengkapi jemaat untuk pekerjaan pelayanan mereka seterusnya dan bagi pembangunan tubuh Kristus iaitu kita semua yang percaya! Imej dan harga diri kita terletak di dalam Yesus Kristus dan bukan di dalam nama pelayanan yang kita ceburi. Sedarilah bahawa anda sangat berharga dan dikasihi Allah melalui karya Yesus Kristus di kayu salib dan bukan melalui sensasi pelayanan.


Pr Roy Dinsim

bottom of page