top of page

Penuh Roh Kudus: Mitos (1)



Lukas 4:1 (TB) Yesus, yang penuh dengan Roh Kudus, kembali dari sungai Yordan, lalu dibawa oleh Roh Kudus ke padang gurun.


Sebelum kita melihat apa dan bagaimana penuh dengan Roh Kudus itu, mari kita melihat terlebih dahulu tentang mitos atau ketidakbenaran dalam hal penuh dengan Roh Kudus.


Mitos 1: Penuh Roh Kudus adalah mengalami pengalaman rohani yang supernatural merangkumi keajaiban, mukjizat dan pengalaman emosi yang luarbiasa.


Dikatakan dalam ayat firman di atas; Yesus, yang penuh dengan Roh Kudus, kembali dari sungai Yordan. Apakah Sungai Yordan bagi Yesus? Tahukah anda bahawa Yesus mengalami pengalaman luarbiasa di Sungai Yordan? Dia dibaptis, langit terbuka, turunlah Roh Kudus dalam rupa burung merpati ke atas-Nya dan Dia juga mendengar suara Bapa yang berkata "Engkaulah Anak-Ku yang kukasihi, kepada-Mulah Aku berkenan" (Luk 3: 21-22). Pengalaman Yesus ini sungguh luarbiasa dan berbentuk supernatural.


Namun, dikatakan bahawa Yesus kembali dari sungai Yordan! Maknanya, Dia keluar dari pengalaman supernatural ini dan bergerak ke padang gurun sesuai pimpinan Roh Kudus pada waktu itu. Yesus tidak tinggal dan berdiam dalam pengalaman luarbiasa ini. Oleh sebab Yesus penuh dengan Roh Kudus (ingat, bukan penuh dengan pengalaman luarbiasa), Dia keluar dari "sungai Yordan" -Nya. Yesus tidak dibuai oleh pengalaman luarbiasa, Dia dibuai oleh pimpinan Roh Kudus.


Saya tidak menolak pengalaman supernatural, keajaiban dan mukjizat. Puji Tuhan kalau ada di antara kita yang mengalami hal tersebut kerana itu pasti ada tujuannya dan tempatnya. Namun, janganlah kita sempitkan kepenuhan Roh Kudus itu hanya sekadar pengalaman rohani, emosi mahupun fizikal yang luarbiasa sahaja. Penuh Roh Kudus merupakan hal yang lebih meluas.


Pr Roy Dinsim


Comentários


bottom of page