top of page

Percayalah Kepada Allah

Hari ke 5: Renungan khusus untuk para bapa mengenai penyediaan dalam situasi yang sukar.


Percayalah kepada Tuhan dengan sepenuh hatimu dan janganlah bersandar kepada pengertianmu sendiri. Ingatlah Dia dalam segala jalanmu, maka Dia akan meluruskan jalanmu. Amsal 3:5-6 (AVB)


Renungan:


Ayat ini mengingatkan kita untuk mempercayai Tuhan dengan sepenuh hati dan tidak mengandalkan pengertian kita sendiri. Ia mengajak kita untuk menyerahkan diri kepada-Nya dalam segala hal. Sebagai bapa, anda dapat menunjukkan teladan kepercayaan kepada Allah ketika menghadapi waktu-waktu yang mencabar, menunjukkan kepada keluarga anda bahawa walaupun segala sesuatu sulit, kita boleh mempunyai keyakinan pada pemberian dan kepedulian Allah. Mempercayai kesetiaan Allah membolehkan kita mengenali kehadiran-Nya dan tindakan-Nya dalam hidup kita.


Aplikasi:


Ceritakan kepada keluarga anda tentang ketika anda mempercayai pemberian Allah dalam situasi-situasi yang mencabar. Galakkan mereka untuk mengungkapkan kebimbangan dan keperluan mereka, dan ingatkan mereka untuk meletakkan keyakinan mereka pada Allah. Tekankan kepentingan menyerahkan hidup kepada-Nya dan mencari petunjuk-Nya dalam segala hal.


Doa:


Ya Allah yang penuh kasih, kami mengakui bahawa Engkau adalah Allah yang dapat dipercayai dan setia. Ajarkan kami untuk mempercayai-Mu dengan sepenuh hati, terutama ketika menghadapi situasi yang mencabar. Bantu kami untuk tidak mengandalkan pengertian kami sendiri, tetapi menyerahkan diri kepada-Mu dalam segala hal. Kuatkan iman kami ketika kami bergantung kepada-Mu dan pemberian-Mu. Dalam nama Yesus, kami berdoa. Amin.

Commentaires


bottom of page