top of page

Perkahwinan Yang Berjaya

Hari 4: Menang dalam Perkahwinan Melalui "Kejelasan"

"Janganlah berikan kesaksian palsu tentang orang lain." Keluaran 20:16 (AVB)

Pernahkah kamu membuat andaian tentang sesuatu hanya untuk mendapati kemudian bahwa andaian kamu adalah salah?


Ketika kita membuat andaian tanpa usul periksa, kita cenderung percaya pada penipuan tentang orang-orang yang kita kasihi. Adalah lebih mudah dan lebih baik untuk meminta penjelasan daripada orang tersebut, tetapi terlalu seringkali hal itu tidak terjadi. Sebahagian itu berlaku disebabkan perkara yang telah kita bicarakan pada hari ke-3, iaitu keangkuhan. Membuat andaian telah menyebabkan perhubungan dan perkahwinan melalui drama yang dapat dielakkan.


Perkahwinan, seperti kehidupan, mengalami perubahan dan kita harus dapat mengenalipasti saat sesuatu perubahan bermula, apakah jenis perubahan yang terjadi, dan apa yang harus dilakukan selama dan setelah perubahan itu, dan bukan membuat andaian. Ada banyak tempoh perubahan yang tidak dapat disebutkan satu per satu, tetapi ketahuilah bahwa perubahan tersebut terjadi secara teratur dan tidak selalu memberi amaran bila atau bagaimana itu terjadi. Sesetengah pasangan tidak menyedari apa yang sedang terjadi dalam perkahwinan mereka sampai mereka berada di tengah-tengahnya. Salah satu cara perkahwinan kita dapat bertahan dan melewati tempoh perubahan yang tak terhindarkan adalah dengan mendapatkan penjelasan tentang apa yang terjadi, mengapa itu terjadi, dan peranan kita dalam menunjukkan kedamaian dan kesatuan dalam perkahwinan.


Membuat andaian adalah salah, karena andaian membawa kita untuk mempercayai pembohongan tentang pasangan kita yang dalam hati kita kita tahu itu tidak benar. Ketika kita menolak untuk mendapatkan penjelasan, kita percaya pada kebohongan dan andaian palsu tentang pasangan kita yang menyumbang pada ketidakjelasan dan konflik yang lebih dalam.


Ketika kita membuat andaian yang terburuk tentang pasangan kita, kita menyangkal kebenaran, dan ketika kita menyangkal kebenaran, kita menolak Allah karena Dia tidak hidup di luar kebenaran, iaitu firman-Nya. Setiap usaha untuk hidup di luar kebenaran menyebabkan kita saling menghakimi, yakni menyebabkan kekeliruan dan konflik yang tiada penghujung dalam perkahwinan kita.


Di saat kita ingin membuat andaian, usul periksa apa yang kita fikirkan dengan bertanya, "Bolehkah saya memeriksa andaian yang saya miliki tentang kamu atau tentang apa yang baru saja kamu katakan atau lakukan?" Kemudian, teruslah dengan mendapatkan penjelasan dan mudah-mudahan menjaga kerukunan.


Soalan Renungan:

Apakah kamu melihat bagaimana mendapatkan penjelasan tentang mesej lisan atau tidak lisan yang pasangan kita cuba sampaikan, daripada membuat andaian, dapat membantu kita menjadi lebih dekat satu sama lain dan menghilangkan kekeliruan dan konflik dalam perkahwinan kita?


Doa Bersama:

Ya Tuhan, kami bersyukur karena Engkau mengajarkan kami pentingnya penjelasan dalam perkahwinan. Tolong bantu kami untuk tidak mengandaikan, tetapi berusaha mendapatkan penjelasan dalam komunikasi dengan pasangan kami. Bimbing kami untuk bertanya dengan rendah hati dan tulus, sehingga kami saling memahami dengan lebih baik. Berilah kami kebijaksanaan dan ketenangan untuk menghindari konflik yang tidak perlu karena andaian yang salah. Dalam nama Yesus kami berdoa, Amin.

Komentarze


bottom of page