top of page

Rumah Yang Harmoni

Hari 2 : Siri Pengabdian Dari Fokus Pada Keluarga

“Diberkatilah mereka yang mendamaikan manusia, kerana mereka akan dipanggil anak-anak Allah.” Matius 5:9 AVB


BERCAKAP DENGAN ALLAH


Mintalah pengampunan dari Tuhan jika anda telah menyakiti perasaan saudara anda atau telah berlaku tidak baik. Kemudian bersyukur kepada Tuhan untuk hubungan anda dengan keluarga dan rakan-rakan anda.


MELANGKAH KE TEMPAT YANG DALAM


Apakah perkataan atau gambar yang terlintas di fikiran anda apabila anda memikirkan perkataan "kedamaian" dan "konflik"? Terangkan mengapa kedamaian penting untuk anda.


LEBIH DALAM LAGI


Keluarga terdiri daripada individu dengan personaliti dan emosi yang berbeza. Terkadang ahli keluarga merasa gembira, manakala pada masa lain mereka merasa marah. Bagaimanapun seseorang itu merasa, ia tidak sepatutnya mengubah ketenangan di dalam keluarga. Roma 12:18 berkata, “Jika boleh, sejauh itu bergantung padamu, hiduplah damai dengan semua orang.” Sebutan semua orang ini termasuk ahli keluarga anda. Bergaul dengan mereka dalam keluarga anda mungkin kelihatan seperti banyak kerja beberapa hari. Tetapi Amsal 17:1 mengatakan bahawa rumah yang damai adalah harta yang benar, sesuatu yang patut diusahakan. "Lebih baik sepotong kering dengan ketenangan daripada rumah yang penuh dengan pesta dengan perselisihan."


PERBINCANGAN


Bagaimanakah kelakuan terhadap ahli keluarga?


Apakah yang boleh anda lakukan untuk menjadi pendamai dalam keluarga apabila seseorang marah atau kecewa?


Bagaimanakah kedamaian Tuhan dapat memenuhi rumah anda, walaupun anda tidak bersetuju antara satu sama lain?


bottom of page